Summer time reading

eva-maes 09 juli 2019
Sarah Dessen – The rest of the story
Summertime reading – 5/5 sterren
Sarah Dessen is New York Times best selling author en dat valt heel goed te begrijpen. Ze schrijft haar verhalen heel leesbaar en luchtig, perfecte schrijfstijl voor Young-Adults. Ze raakt in haar boek zoveel verschillende onderwerpen die in het leven van de lezer zeker ook aan bod kunnen komen of geweest zijn.
*No matter where you are, home or the strangest of places, everyone wants to look like they know where they’re going.*
The rest of the story gaat over Emma aka Saylor. Omdat haar vader op reis gaat met zijn nieuwe vrouw heeft zij de zomer gepland bij een beste vriendin, deze plannen kunnen niet doorgaan en dus moet ze noodgedwongen gaan logeren bij haar grootmoeder die ze niet meer gezien heeft sinds ze 4 jaar was. Die ene week toen heeft zoveel herinneringen nagelaten bij iedereen behalve bij haar. Gedurende de zomer volgen we haar op haar ontdekkingstocht naar deze verdwenen herinneringen. We leren haar familie kennen en het verleden van haar moeder. Roo leren we ook kennen als Saylor’s beste vriendje toen ze vier jaar waren. Hij helpt haar mee om de ontbrekende puzzelstukjes op hun plaats te leggen ondanks dat ze hem niet meer kent. En wie weet bloeit hieruit wel iets moois?
Emma heeft wel wat neurotische trekjes en komt soms onzeker over waardoor veel lezers zich in haar kunnen verplaatsen. Dessen neemt je mee in de ontdekking van elk familielid waardoor je op het einde van het boek het gevoel krijgt dat je deel uitmaakt van deze familie. Het romantische zit er zeker ook in verwerkt hoewel dit niet het hoofddoel van dit boek is. Het is zeer fijn om eens een boek te lezen waar romantiek niet op de eerste plaats staat maar een andere liefde namelijk die van familie.
Omdat Dessen zoveel te vertellen heeft over het verleden en elk familielid wordt het grootste deel van dit boek hierdoor in beslag genomen waardoor het plot heel snel daar is (op enkele hoofdstukken). Dit is helemaal niet erg omdat het verhaal net gaat over Emma en haar verloren moeder. In het begin van het boek heb ik even gehad dat ik niet zo goed meer kon volgen wie nu net wie is maar naarmate het verhaal vorderde en de personen meer voorkwamen in het verhaal kon ik de linken wel leggen. Toch heb ik af en toe eens moeten teruglezen. Ze gebruikt ook vaak goede quotes die je even doen nadenken (zoals bovenstaande).
Het boek heb ik echt met plezier gelezen. Het was moeilijk om weg te leggen omdat je wilt weten wat er allemaal is gebeurd en toch wilde ik niet dat het boek eindigde want dat betekende dat ik North Lake moest verlaten en dat was toch wel een plaats waar ik graag vertoefde. Nu ik dit boek gelezen heb van Sarah Dessen ga ik zeker nog andere boeken van haar lezen. Sarah Dessen heeft er een fan bij.

Meer recensies van eva-maes