Een huurmoordenaar om van te houden

Evi 18 mei 2022
Stephen King staat bekend om zijn horror verhalen, maar Billy Summer valt niet in dit genre. Het is een spannend verhaal dat je meeneemt in de wereld van een huurmoordenaar.

Billy wil stoppen met zijn werk als huurmoordenaar, hij accepteert nog een laatste klus, waarbij alles anders loopt dan gepland. Een onverwachte metgezel, herinneringen van een missie in een oorlogsgebied en een hele foute crimineel zorgen ervoor dat het boek spannend blijft en je door blijft lezen. En zoals we van King gewend zijn loopt het verhaal wel én niet goed af, het is een einde met een staartje.

Het verhaal mist de buitennatuurlijke elementen, die de boeken van King vaak kenmerken. Maar kent genoeg onverwachte wendingen om de lezer geboeid te houden. De wijze waarop Billy anticipeert op acties van medecriminelen zonder dat je als lezer precies weet waar dit naar toe gaat, maakt het boek extra spannend. Zo huurt hij een huis in een buitenwijkje waar hij (nog) niet in gaat wonen, hij zorgt voor een auto in een parkeergarage en verschillende identiteiten zonder dat je als lezer weet wat hij daarmee gaat doen. Later in het verhaal valt dit allemaal in elkaar. Je gaat door de uitwerking van het karakter van Billy met hem meeleven en van hem houden.

Het boek verloopt in het begin wat minder snel, maar het tempo wordt aan het einde goed opgevoerd, waardoor de ruim 500 pagina's veel te snel uit zijn.

Meer recensies van Evi