Mooi en heftig boek

Yaqub uit Pakistan is 4 jaar als hij door zijn straatarme ouders wordt verkocht aan Asnar, die hen bergen met geld belooft die Yaqub zou kunnen verdienen met kamelenraces in Dubai, en waar Yaqub goed verzorgd zou worden. Met een schip wordt hij daarheen gebracht, waar hij moet doen alsof hij Asnars zoon Javed is. Op het schip zijn nog 2 andere kinderen, Zareena en Babu, die van de straat ontvoerd zijn. De kamelenraces zijn zwaar, de kinderen krijgen nauwelijks te eten en drinken en worden fysiek gestraft. Het is ook gevaarlijk, er overlijden namelijk geregeld kinderen tijdens het racen. Yaqub en Zareena willen graag ontsnappen, maar dat is erg gevaarlijk. De straffen erop zijn hoog. Yaqub wil toch zijn best doen om de kamelenraces te winnen, om zo geld voor zijn zus Noor, die haar benen heeft gebroken, te kunnen helpen zodat zij weer kan dansen. Maar heeft dat wel echt zin?
Ik vind Verkocht een ontzettend mooi boek. Het is zo duidelijk beschreven wat er allemaal gaande is, en er gaat een wereld voor je open. Ik wist eerst helemaal niet dat dit aan de hand was in de wereld. Het is een heftig boek dat goed de realiteit laat zien, en dat is nodig. We moeten met zijn allen in actie komen dat dit soort dingen de wereld uitgetrapt worden. In het boek ervaar je de pijn van een jong kind, en ziet zelfs dat er nóg jongere kinderen dan Yaqub, van 2 of 3 jaar, mee moeten doen aan de races. De kinderen hebben constant honger en dorst, want ze moeten zo licht mogelijk zijn voor de races (dan gaan ze sneller), en 'het is er geen paradijs' zoals Asnar het zegt. Verder worden de kinderen onderworpen aan lijfstraffen. Meisjes worden regelmatig verkracht. Dat doet wat met je. Kortom een fantastisch geschreven boek dat je een (nieuw) inzicht geeft.

Meer recensies van fabiennevanvalderen