Erg goed

Femkeislief 02 december 2019
Het boek "Naar Afrika" heb ik met veel plezier gelezen. Door de manier van schrijven bleef ik nieuwsgierig hoe het leven van Coosje van Holland in Afrika verliep. En hoe ze erin slaagt een gezin te stichten en uiteindelijk ook een eigen identiteit weet op te bouwen. Wat zeker in de jaren zestig/ zeventig niet vanzelfsprekend of eenvoudig was, zeker niet voor een vrouw.
De ervaring om ergens te beginnen in een nog onontgonnen gebied wordt op een boeiende manier met de lezer gedeeld, zowel de grote als de kleine problemen, maar ook de vreugde van het nieuwe.
Wat me trof was het gebrek aan communicatie. Het boek beschrijft een periode die voor mijn gevoel nog niet zo lang geleden is, het was een andere tijd. Tegenwoordig kan men bijna overal ter wereld met elkaar binnen een minuut contact hebben. Via internet kan bijna elke opleiding gevolgd worden. Dat is winst. Chapeau voor degenen die zonder WiFi gingen pionieren.