Zoektocht door het leven

Floris36 02 augustus 2019
Na de plotselinge dood van haar man Victor volgt een meesterlijk beschreven rouwproces van Martha. Zo gaat dat, ik weet dat van nabij. Dan begint een fascinerend verhaal dat me geen moment de aandacht liet verslappen. Een onbekende vrouw op de begrafenis doet al een vermoeden rijzen. Het leven is onvoorspelbaar, het is altijd weer anders dan je als lezer aanneemt. Desalnietbemind is op een voortreffelijke manier geschreven. In een eerdere recensie stond dat er met je gebeurt waar het boek over gaat. Het onrustig zoeken, aannames, niet weten, denken te weten, toch weer niet. Er wordt een schrift gevonden met korte verhalen over de lagere schooltijd van Victor, de man van Martha. Die zijn geschreven in een andere stijl, knap gedaan. Ze bezoekt de vrienden uit die tijd om te begrijpen wat er is gebeurt. De klassieke achtergrond van de schrijfster laat zich zien, het omkijken naar de man die de trappen naar de metro afdaalt, Eurydice ....Orpheus. Het verhaal leest vlot en toch is de taal prachtig. Hoe lastig dit intelligent opgebouwde boek precies te categoriseren, dat lukt niet. Ik vind het een van de betere boeken uit de Nederlandse literatuur van de afgelopen jaren, vernieuwend en experimenterend. Wellicht dat daarom sommige recensie schrijvers er niet zo goed weg mee weten. Het boek eindigt met een geweldige twist waarna ik een minuut lang stil voor me uit heb zitten kijken...oef, die zag ik niet aankomen. Alles gaat toch altijd weer anders dan je verwacht, kortom: het leven. Kijk uit naar haar volgende boek!