Opmerkelijk

F.Metternich 11 oktober 2020
Een van de hoofdpersonen in Zout van de zee, Emilia, is het nichtje van Lina. Lina is hoofdpersoon in een ander boek van Ruta Serpetys: Schaduwliefde.
Zie p. 330

'Mijn... mijn nichtje Lina,' stamelde ze. 'Ze was mijn beste vriendin. Toen we uit Litouwen vluchtten drukte mijn vader me meer dan eens op het hart niets achter te laten en niemand iets te zeggen. Maar ik kon niet weg zonder afscheid van Lina te nemen.'

'Mijn vaders contactpersoon correspondeerde met Lina's buurvrouw. Zij vertelde dat ze gearresteerd waren en naar Siberiƫ gedeporteerd.'

'... stuurde onze buurvrouw een brief met in code het bericht dat mijn oom in een goelag was gemarteld en gestorven.'

'Die tekening die je in mijn koffer zag zitten, die was van Lina. Ze had veel talent en zou net naar de kunstacademie gaan.;

Dit is bewust gedaan. De gebeurtenissen in Zout van de zee zijn gebaseerd op de werkelijke gebeurtenissen, maar de hoofdpersonen en hun levens zijn fictief.
De dingen die ze meemaken in het verhaal, zijn wel ontleend aan herinneringen en ervaringen van overlevenden van WO II.

Schaduwliefde is ook erg de moeite van het lezen waard, een aanrader als je meer van Ruta Serpetys wilt lezen.