Meer verwacht

Freya Sixma 31 juli 2019
Het verhaal weet goed de sfeer van de film in schrift om te zetten. Vaak had ik flashbacks naar de film. Het is erg knap dat Funke die sfeer in woorden weet om te zetten. De verwoording is dichterlijk en toch eenvoudig. Funke spreekt sterk tot de verbeelding.

De manier van schrijven vond ik echter ook te kort schieten. Het verhaal werd namelijk nooit diepgaand. Emoties komen oppervlakkig tot de orde en het geheel doet kinderlijk aan. Hetgeen dat zich afspeelt is echter veel te gruwelijk en te vaag om geschikt te zijn voor kinderen. Overgangen van gedachte naar actie kwamen regelmatig onverwacht en zonder aankondiging. Dat maakte de handelingen soms moeilijk te volgen. Persoonlijk had het boek diepgaander mogen zijn uitgewerkt en een volwassener toon mogen aanslaan.

Het verhaal zelf is net zoals de originele film magisch. De afwisseling met kortere folkore zorgde voor een sterke gelaagdheid en een intrigerend en goed samenhangend plot. Dat wisten we natuurlijk al van de film.

Meer recensies van Freya Sixma