Een ontroerend boek dat je lang bij zult blijven

Geer Duquesnoy 01 oktober 2020
Wat weten wij nu eigenlijk van de geschiedenis van het door oorlogen geteisterde Vietnam ?
Dat was voor mij één van de redenen dit boek te lezen.

Het boek beschrijft het leven van oma Dieu Lan en kleindochter Huong, die bij haar oma woont.
De ouders van Huong vechten in de oorlog, evenals haar ooms, tegen de Amerikanen, elk bericht van hen blijft uit. Jarenlang horen ze helemaal niks.
Ondertussen vertelt oma Dieu Lan haar levensverhaal aan Huong, een hartverscheurend verhaal vol ontberingen en verdriet dat je af en toe de adem beneemt.
Het is de geschiedenis van Vietnam in de 20e eeuw, een geschiedenis getekend door ellende en oorlogen, vol wreedheden die bijna onvoorstelbaar zijn.
De bevolking wordt tegen elkaar opgezet, hardwerkende mensen wordt alles afgenomen wat ze bezitten, volkstribunalen zijn een normaal verschijnsel.

En toch weten ze zich staande te houden, liefde en respect voor je naasten blijft één van de belangrijkste waarden in hun levens.

Ik vind het een boek dat door velen gelezen zou moeten worden, de moed van deze mensen is onvergetelijk.

Meer recensies van Geer Duquesnoy