Verbazing!

George13 15 mei 2023
Dit boek doet je beseffen wat een tijd de tweede wereldoorlog is geweest, mens onterend, of moet ik zeggen mensen die Joods waren werden niet als mens van vlees en bloed gezien zoals jij en ik. Hoe kun je jezelf of je volk boven je medemens zetten. Dit is waar ik mij totaal over verbaasd heb, ik weet heus wel door mijn leeftijd dat de tweede wereldoorlog verschrikkelijk was. Echter nu met stijgende interesse voor die tijd, lezende in diverse boeken over de WOII kom je pas tot dit besef.

Dan heb je er ook nog mensen bij die in tijden van oorlog andere mensen totaal de afgrond in helpen. Hoe kun je zo omgaan met je medemens. Het afpakken (zo noem ik het) van bedrijven, totale gekte is het om dan vervolgens de ondernemers niet naar waarde te betalen. Gelukkig konden sommige joodse families wel naar andere landen vertrekken.

Om nog maar te zwijgen over de kampen die naast de bedrijven moesten komen zodat er gewerkt kon worden onder verschrikkelijke omstandigheden.
Wat ik er prettig vond, vanuit de schrijver, dat er ook nog een stuk in het boek is besteed aan de jaren na de oorlog, hoe het families is vergaan, sommige bedrijven weer terug in handen van, of dat er financiƫle "compensatie" is geweest.

Zelfs tot bijna in het nu gaat de schrijver terug, en dan wederom sla je stijl achterover van de redenaties die sommige erfgenamen doen.

Ja ik kan niet anders zeggen dat als je enige interesse hebt in WOII lees dan dit boek.

Groet George

Meer recensies van George13