The Office satire? Welnee, het bestaat gewoon echt!

GerardMunk 08 juni 2021
Je waant je soms in een parallelle wereld bij het lezen van dit boek. Het is humorvol, tenenkrommend, confronterend en zet de doorgeschoten machinaties van een grote organisatie in een prachtig perspectief. De auteur houdt de de vaart er flink in en het leest heerlijk weg. De personages in deze roman zijn herkenbaar voor een ieder die het kantoorleven kent en voor de anderen is het een mooie manier om kennis te maken.

Hoofdpersoon Jackie, de projectleider, is een vrouw met het hart op de tong, deinst niet snel terug voor iets. Maar bij De Hogeschool is dat niet altijd gewenst en dat levert hilarische momenten op. Het eilandenrijk heeft meerdere heersers per eiland en samenwerken is al helemaal niet vanzelfsprekend. Daar wordt Jackie al snel mee geconfronteerd.

René den Ouden schuwt geen onderwerp; ongewenst gedrag, diversiteit en inclusiviteit komen uitgebreid aan bod in deze roman. Het corona-tijdperk waarin wij op dit moment leven is ook knap verwerkt in dit boek; het PreCovidium en het Covidium. Het is ronduit geestig en tegelijk ook verbazingwekkend dat corona wordt gebruikt/misbruikt om bepaalde zaken stop te zetten.

De Projectleider staat model voor een tijdperk waarin onbegrijpelijke regelgeving, discutabele methodieken en doorgeschoten discussies maar al te vaak in het nieuws zijn. Doorspekt met een forse dosis humor (The Office en Jiskefet) vind ik het een absolute aanrader.

Meer recensies van GerardMunk