Handboek mijnstreek, een boeiend boek over een stuk vergeten Limburg

GerardMunk 08 juni 2021
Grappig, terwijl ik de fietsen achterop de fietsendrager plaatste kwam onze nieuwe overbuurman infomeren waar de reis naartoe ging. Naar de Brunssumerheide in Limburg vertelde ik. Hij kende die streek goed omdat hij daar had gewoond in het verleden. Vlak voor ons vertrek bracht hij dit boek. We hebben het om de beurt als een trein uitgelezen. Wat een geschiedenis en wat bijzonder om onverwacht een boek (geen reisgids) te hebben over de streek waar je op dat moment bent.

Het boek is een geschiedenisles en ook het relaas van de familie Vinders. De bestaan van de mijnen zat wel in het achterhoofd en ook dat het na het sluiten allemaal flink bergafwaarts ging met die regio. Maar Marcia Luyten geeft een heel compleet beeld van het leven tijdens en na de "glorietijd" van de mijnen. De aanhalingstekens zijn niet voor niets. Het was armoede en verschrikkelijk slecht werk. Bij geboorte had je als jongen de mijnwerkersoutfit al aan en als meisje was je voorbestemd om deze kleren iedere keer weer schoon te krijgen. Zo was het en niet anders.

Een van de uitzonderingen was Sjakie (Sjaak en later Jack) Vinders. Sjakie had niets met de mijnen, maar wel met cultuur; dansen, optreden en zingen. Het hoeft geen uitleg dat dit botste met zijn omgeving. Dat Sjaak behalve van vrouwen ook van mannen houdt maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Toch vindt hij zijn weg naar het podium, met groot succes zelf. Toch blijft het een struggle in het licht van zijn omgeving.

Marcia Luyten geeft ook helder uiteengezet weer wat er na de sluiting van de mijnen allemaal is misgegaan en ondertussen gaat de carrière van (inmiddels) Jack Vinders door.

Meer recensies van GerardMunk