Mooi historisch verhaal

Gerda Brodelet 25 februari 2024
'Anna en Charlotte' is een mooie historische roman over beide grootmoeders van de auteur. De titel is wel wat verwarrend omdat pas in het voorlaatste hoofdstuk Anna en Charlotte samenkomen.
De roman speelt in de 20ste eeuw en vertelt ons over het leven van 2 sterke vrouwen tijdens beide wereldoorlogen met tegengestelde levensomstandigheden. Het verhaal leest vrij vlot alhoewel soms wel doorzetting nodig is en wordt afwisselend verteld door beide vrouwen.
We volgen beide vrouwen tijdens hun kinderjaren maar leren ook hun families kennen. Dit boek handelt vooral over armoede en rijkdom, liefdes, vriendschappen, oorlogen met hun wreedheden, honger en verlies, maar vooral over doorzetting om een plaats te vinden in een moeilijke wereld. Uiteindelijk leren we Anna en Charlotte kennen als 2 liefhebbende moeders, niettegenstaande zoveel tegenstrijdigheden.

Meer recensies van Gerda Brodelet