Eerder een introductie van de Cazalets

Gerda Brodelet 28 maart 2020
'Lichte jaren' is het 1ste deel van een 5-delige reeks over de familie Cazalet. We leren de volledige familie (3 generaties) kennen maar ook de bedienden, die werkzaam zijn in de keuken, in de tuin, als oppas of lesgever voor de kinderen. Dit verhaal speelt zich af gedurende 2 opeenvolgende zomers in de jaren 1937 - 1938 met alvast een link naar WOII.
In het begin had ik het enorm moeilijk om iedereen zijn plaats te geven. Gelukkig begint het boek met een stamboom en dan nog eens een opsomming van de verschillende gezinnen met hun kinderen en bedienden. Regelmatig moest ik daar toch naar teruggrijpen.
Op een bepaald moment vroeg ik mij af of er nog iets zou gebeuren, maar plots betert het wel om daarna toch wel weer af te zwakken. Ik zie dit boek eerder als een kennismaking met de familie Cazalet en een introductie naar de volgende delen. Soms vroeg ik mij toch af of al die beschrijvingen zo uitvoerig moesten verteld worden. Is het nodig dat wij tot in detail moeten lezen hoe de kinderen hun dagen doorbrengen?
Af en toe had ik het moeilijk om mijn aandacht erbij te houden maar toch ben ik benieuwd naar deel 2. Hopelijk krijgen we daar meer een echt verhaal te lezen.

Meer recensies van Gerda Brodelet