Opmerkelijk verhaal

Gerda Brodelet 14 augustus 2019
'Poppy & Claude' heb ik gelezen in het kader van de diversiteit voor de Hebban Challenge. Het is niet direct een verhaal, dat ik zelf zou kiezen, maar ik vond het wel een interessant gegeven.
Rosie en Penn hebben 4 jongens en hopen dat het 5de een meisje wordt, maar niets is minder waar. Opnieuw een jongen dus, Claude, die niet zonder problemen zal opgroeien. Op een dag op nog heel jonge leeftijd beslist Claude dat hij liever een meisje zou zijn. De ouders gaan mee in zijn verhaal met veel vallen en opstaan. Als ouder mag je er niet aan denken om een kind te hebben, die in het verkeerde lichaam geboren wordt.
Je zou bijna denken dat het non-fictie is, maar blijkbaar toch niet, alhoewel er raakpunten zijn tussen de auteur en Rosie. We leren Claude of Poppy kennen gedurende enkele jaren. Het verhaal wordt heel realistisch weergegeven. Speciaal is ook het sprookje, dat tussendoor verteld wordt!
De personages worden duidelijk beschreven en al vlug had ik het gevoel om van heel dichtbij getuige te zijn van het reilen en zeilen van de familie. Voor mij is dit een geslaagd boek, weliswaar wat speciaal, maar toch de moeite om ook zo'n verhaal eens te lezen.

Meer recensies van Gerda Brodelet