Het duister dat ons scheidt

Hadewych 18 oktober 2022
Twee vriendinnen ontmoeten elkaar na een lange tijd. De aanleiding is een telefoontje van Lejla die Sara vraagt om met haar naar Wenen te gaan om haar broer Armin op te zoeken. Sara laat haar leven in Dublin achter en reist naar Bosnië. Vanuit Mostar rijden de vriendinnen in een Astra naar Wenen. De gebeurtenissen in het heden worden afgewisseld met die uit hun jeugd. Sara's herinneringen aan het verleden wijken vaak af van die van Lejla. Het duister van de oorlog in Bosnië heeft het leven van beide vrouwen op een verschillende manier beïnvloed. Er is verwantschap en afstand tussen de jonge vrouwen.

In poëtische bewoordingen geeft debuutschrijver Lana Bastasic de herinneringen van Sara aan haar jeugd in Bosnië weer. Daarmee verhult ze niet dat die jeugdjaren waarin haar vriendin zo'n grote rol heeft gespeeld, duistere en nare gevoelens bij haar losmaken.

De titel 'Vang de haas' is een verwijzing naar 'Alice in Wonderland'. Sprookjesachtig is dit verhaal zeker niet, hoewel de lezer zich soms afvraagt of iets zo is gebeurd zoals Sara vertelt. De auteur is erin geslaagd om de lezer te raken en te laten nadenken over een samenleving waarin burgers uiteen gedreven worden door etnische verschillen, waarin het duister vrienden scheidt.

Meer recensies van Hadewych