Realistisch en rauw

Hans Breuker 23 augustus 2019
Mack Dime is mijn Sam Spade. Omdat ik dol ben op dit genre bedacht ik een eigentijdse versie. Al las ik dit boek ná het schrijven van twee delen van mijn eigen serie. Gelukkig maar want ook in mijn boek is de schurk een vetzak. Als ik dit boek had gelezen had ik dat niet gedurfd. Maar het is ook wel logisch, een archetype dikke, viezige boef met kraaloogjes is prettig over te lezen.

Al is het een oud boek doet het eigenlijk nergens ouderwets aan gek genoeg. Het is met recht tijdloos. Het verhaal en alle karakters zijn wat ze zijn en er is weinig verschil met nu. En toch.... Hoewel ik die ruwe bolster heerlijk vind, de slimme, weinig spraakzame eenzame detective die wel raad weet mer de vrouwtjes mis ik toch iets. Ik snap wel waarom want Hammet wilde een breuk forceren met al die romantische bullshit die toen modern was. Maar ik vind het jammer dat Spade niet ‘denkt’ of amper zijn gedachten deelt, ook niet in dialoog. Dat is moedwillig gedaan en daarom observeer je als lezer het verhaal wel maar voel je wel afstand. Daar had ik zelf moeite mee.

Voor mij persoonlijk is het natuurlijk riskant om dit boek drie sterren te geven, immers het is de fundering van mijn eigen Mack Dime serie maar toch doe ik het.

Waar ik veel van geleerd heb is hoe je met weinig woorden toch een zeer scherpe voorstelling kunt geven. Toch heeft het ook met smaak te maken. Nu zou ik het meerwaarde hebben gevonden om meer van de omgeving mee te krijgen, het tijdsbeeld. Hoe roken de straten in die tijd, wat droegen de vragen, de mannen. Dat komt er wel in voor, maar wel minimaal.

Toch blijft een heerlijk verhaal, er zit veel mysterie in. Er is altijd een bepaalde dreiging en je snapt er op een gegeven moment geen reet meer van. Dat is een compliment aan de schrijver, je wilt absoluut weten hoe de vork in de steel zit. Kortom, een aanrader!!

Meer recensies van Hans Breuker