Lees dit boek in het Engels

hansjrvisser 25 januari 2024
Tsoknyi Rinpoche geeft in dit boek waardevolle en diep werkende meditatie instructies, gebaseerd op eeuwen oude Tibetaans boeddhistische kennis, maar ook specifiek gericht en afgestemd op de "westerse mens".
De bijdragen van Goleman zijn een aardige illustratie hoe die oude kennis ook aansluit bij recente wetenschappelijke inzichten.
Helaas is de kwaliteit van de Nederlandse vertaling abonimabel. De vertaalster ontbreekt het overduidelijk aan enige kennis van meditatie en het jargon van boeddhistische filosofie. En ze heeft blijkbaar ook niet de moeite genomen zich daarover te laten adviseren. Zo vertaalt ze bijvoorbeeld het begrip "the mere I" als "het lichtelijke ik". Of bijvoorbeeld de zin "We can handshake without reification" met "We kunnen de hand van verstoffelijking schudden". Dat zijn niet alleen uiterst klungelige vertalingen, maar ook gewoon onjuist. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Conclusie: Lees dit boek (5 sterren), maar dan wel in het Engels!