Boek Recensie (De dood van Murat Idrissi) Tommy Wieringa

Ibrahim16 30 december 2019

A. Aankondiging:

• Daar tussen Marokko, Spanje. Er zijn twee Marokkaanse-Nederlandse meisjes die op vakantie op Marokko ging en zij ontmoeten een jongen die Saleh heet die ging met hun naar Marokko, zij willen een jongeman verstekeling mee te nemen naar Spanje als ze terug gaan maar wat gebeurt is onverwacht.
• Tommy Wieringa heeft veel andere boeken geschreven ook als : (Amok (Roman 1997), Alles over Tristan (Roman 2002), Caesarion (Roman 2009) ,en vele andere boeken ook).
• Hij ontvangt (The Ferdinand Bordewijk prijs)in 2006 voor zijn roman (Joe Speedboot),en (The Libris prijs)in 2013 voor zijn roman (Dit zijn de namen), hij won ook (The Bookspot literatuurprijs) voor zijn roman (De Heilige Rita).
• Tijdens hun terug naar Nederlands de twee meisjes ontmoeten de groep jongens nadat Saleh ontsnapt en (Thouraya-Ilham) willen de jongens om hun te helpen om het lichaam te verbergen maar wat willen de jongens, Gaan ze hun helpen, of willen ze iets anders te doen? en wat is aan de einde gebeurt?.

B. Lezer recensie:

1) De Dood van Murat Idrissi.
2) Daar is twee meisjes (Ilham-Thouraya) die is op vakantie naar Marokko geweest en zij ontmoeten (Saleh) een Marokkaanse Jongen die is met hun Tijdens zijn vakantie daar, Zij ontmoeten ook (Murat) die wil naar Spanje gaan maar hij heeft geen papieren (Paspoort,...) zo hij ging met hun in de kofferbak van hun auto en hun spullen over hem dat hij niemand kan hem vinden met behulp van Saleh maar tijdens hun reis terug hij is dood in de kofferbak want, De spullen zijn te veel over hem en hij kun niet ademen als ze zijn in Spanje ze vinden dat hij is dood en zij moeten hem verbergen anders worden ze gepakt maar Saleh ontsnapt want hij weet dat ze zijn nu in gevaar zo moet nu alleen Thouraya en Ilham Murat verbergen.
3) De schrijver heeft in dit verhaal veel personages bijvoorbeeld: (Thouraya, Ilham): zijn twee gewone meisjes, zij willen geen problemen maken,(Saleh):hij wil geld van de moeder van Murat die gaat ze betalen voor Murat verstekeling nemen, (Murat):is heel lief jongen die naar Europa wilt gaan om te werken en om betere omstandigheden te doen voor hem en zijn moeder. De schrijver maakt de verhaal meer spanning ook met de beschrijving van de natuur en omstandigheden over Ilham en Thouraya tijdens hun terug van Marokko met de lijk van Murat, Dit verhaal is meestal geschreven in personale perspectief.
4) Ilham, Thouraya, het lijk van Murat, wat spanning is dat toen ze ontmoeten in Spanje de groep jongens die gingen ze met hun dronken en eten en gezellig doen wat de jongens deden is heel anders dan wat de twee meisjes bedacht.
5) De boek is eigenlijk goed geschreven en vooral de opvallende kenmerk van het boek is stap bij stap gegaan maakt het echt spanning om te weten wat gebeurt daarna.
6) Wat is heel sterk aan de boek is het moment dat ze weten dat Murat is dood in de kofferbak die is vol met spullen over hem((in paniek trekken ze alles van hem af. hij heeft al geprobeerd om zich vrij te worstelen, als een zwemmer op te stijgen voor lucht, het wit van zijn ogen is met bloed volgelopen star kijkt hij op, ademloos,een wezen dat niet geboren heeft kunnen worden. zijn lippen zijn opgetrokken en zijn tanden ontbloot in een uitdrukking van stom afgrijzen.
7) In het slot, ik wil zeggen dat de boek is goed geschreven en er is geen te veel worden in elk pagina en ik vind de vele beschrijving van elk gebeurtenis en wat gebeurt precies in elk moment vind ik goed maar wat ik niet goed vind dat de informatie is beetje niet goed geschreven want toen ik aan het lezen zijn ik vraag mezelf ik mis iets in de verhaal, wat gebeurt, wie heeft dat gedaan? en dit soort vragen toen aan het einde ik begreep het wel en dat is de enige die ik beetje niet goed vind.
8) Ik ga het boek 4/5 sterren geven want, ik vind de boek is goed geschreven maar door een bepaalde dingen zoals wat ik heb geschreven boven in mijn oordeel vind ik beetje niet goed.