Familieintriges in de DDR

Ilsevdp 26 januari 2021
Alleen de vogels vliegen beschrijft het verhaal van een familie in de DDR.

Ik verwachte in eerste instantie dat het boek zou gaan over een verscheurde familie waarin de gezinsleden recht tegenover elkaar zouden komen te staan. Deels is de verwachting uitgekomen deels ook niet.
Het klopt dat de familie verscheurd word tijdens hun leven in de DDR maar niet zoals je verwacht, een van de dochters van het gezin belandt uiteindelijk in West Duitsland de rest van het gezin blijft in de DDR.

In het boek lopen 2 verhaallijnen, een vroeger- en een nu-verhaallijn. Vroeger gaat over het gezin in de DDR en het nu-verhaallijn speelt zich af in het heden. (Familie)geheimen en onthullingen volgen elkaar in rap tempo op en zuigt je snel mee in het verhaal. Het boek is gemakkelijk weg te lezen en zorgt voor een snelle verzadiging. Helaas blijven de karakters op de vlakte en ondanks dat je in eerste instantie het gevoel krijgt een goed boek te hebben gelezen zwakt dat al vlot af als het verhaal bezonken is.

Het is een leuk verhaal wat vlot loopt maar voor echte diepgang hoef je dit verhaal niet te lezen, een leuk tussendoortje.
Het boek verdient voor mij een krappe 4 sterren. Leuk om in de boekenkast te hebben maar in de toekomst zal deze plaats moeten maken voor echt indrukwekkende boeken.

Meer recensies van Ilsevdp