Tegenkleuren

Ineke 04 januari 2022
Bij toeval las ik op de site van de schrijver dat hij ter gelegenheid van zijn verjaardag dit ebook gratis ter beschikking stelde. Zijn eerdere boek Kismet heb ik met veel plezier gelezen en ook Tegenkleuren stelde me niet teleur.
De afwisseling tussen het recente en het verre verleden maakt het verhaal boeiend.
Dat de omstandigheden van weesmeisjes in de 19e eeuw (de slechte hygiëne, de straffen) niet te vergelijken zijn met het heden is logisch, maar in dit verhaal kunnen we lezen dat in de jaren zeventig van de vorige eeuw er op bepaalde vlakken (bijvoorbeeld het gebruik van de pil en de mogelijkheid abortus te laten plegen) niet eens zoveel verbeterd was!
Dat weesmeisjes in de zeventiger jaren onder zulke strikte voorwaarden een huisje in een hofje toegewezen konden krijgen, was voor mij een nieuw gegeven.
Ik ben niet bekend met de hofjes in Leiden, maar wel met het Begijnhof in Amsterdam dat ook beschreven wordt. Extra leuk dus!

Meer recensies van Ineke