de verborgen boekwinkel

ineke80 25 april 2024
1921: Opaline vlucht weg omdat ze van haar broer moet trouwen met een man, via Parijs komt ze in Dublin terecht.
2021: Martha ontvlucht haar geweldadige echtgenoot en komt terecht in Dublin, als hulp voor de eigenaardige mevrouw Bowden. Daar ontmoet ze Henry die zijn eigen zoektocht heeft.
Martha wordt meegenomen in de zoektocht van Henry en moet daarbij ook op zoek naar wat ze zelf wil, en ook het verleden en de geschiedenis van Opaline verweeft zich met de zoektochten. Zo gaan de hoofdpersonen op zoek naar geluk, liefde, de boekwinkel en hun eigen plek in de wereld.

Het verhaal van met name Opaline vond ik echter prachtig en ook de dingen die ze meemaakt zijn tragisch. Hoe dapper ze er mee om gaat. Wat ook heel knap gedaan is zijn de twists er gebeuren dingen die ik gewoon echt niet zag aankomen. De hoofdpersonen groeien in het verhaal en je gaat met ze mee leven, met name omdat ze neergezet worden als echte mensen, met hun eigen goede en minder goede eigenschappen.
Wat je ook leest in het boek is de liefde voor boeken (tel je klassiekers). (en dat is toch waarom we lezen!) (en waarom ik dit boek wilde lezen)

Het boek is een roman met magische elementen (magisch realisme), het was voor mij even wennen dat de magische elementen niet verklaard werden ze waren er gewoon. Maar daarvoor heb je een leesclub, waar ik eerst nog twijfelde wat ik van die losse eindjes vond, ben ik nu helemaal om. Het hoort bij dit boek, je mag het zelf verklaren en invullen…. En het zet je zeker aan het denken!

Dus hou je van boeken, van romans met wat magische elementen? Dan zou ik deze toch zeker lezen.

Meer recensies van ineke80