"Ik vertrek als een Gort in Frankrijk"

Inge 27 mei 2020
Een roman van Ilja Gort die me deed denken aan Chateau Meiland en Ik vertrek.

Het verhaal gaat over Abel, een hippie met een platenwinkel en een droom om een wijngaard in Frankrijk te hebben, en zijn vrouw Angela, die alles voor Abel over heeft en hem op een subtiele en erg lieve manier in het gareel probeert te houden en hem de goede richting in probeert te sturen.

Abel verkoopt zijn platenwinkel en gaat in Frankrijk op zoek naar een wijngaard. Uiteraard gaat dit niet zonder slag en stoot en is de makelaar die hem daarin begeleidt een interessant figuur.
Als het dan uiteindelijk lukt om de "ideale" plek te vinden gaan Abel en Angela de stap wagen en emigreren ze.
Ze doen hun best om een mooie wijngaard te onderhouden en om een lekkere goede wijn te brouwen. Ook dit loopt niet helemaal op rolletjes. De ene na de andere tegenslag doet Abel besluiten om een geheel biologische wijn te maken met wiet. Zijn zogenoemde "Godendrank".

De Franse bevolking is ook zeer vermakelijk. De buren, de burgemeester die het met de wet niet zo nauw neemt en andere "Januskoppen". Mijn favoriet is wel Fifi (girlpower).

Als de dochters Ezra en Lara op bezoek komen met Darryl het vriendje van Lara, haalt Darryl hem over om wiet aan hem te verkopen zodat hij deze in zijn coffeeshops in Nederland kan verkopen. Je begrijpt het al dit kan niet goed gaan.
Dit blijkt dan ook als de Nederlandse politie er aan te pas komt. De ontknoping is spannend maar wellicht (aan het einde) een klein beetje ver gezocht. Maar dit is verder niet storend.

Ilja Gort schrijft op een zeer humoristische en visuele manier. Door zijn stijl van schrijven waan je jezelf in Frankrijk, in de zon in een prachtige omgeving. Het is duidelijk dat hij veel kennis heeft van niet alleen de Nederlandse maar ook de Franse cultuur en de wijnboeren cultuur.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik een boek van hem heb gelezen. En dat was zeker geen laatste keer.
Het boek is luchtig om te lezen maar ook zeer vermakelijk en op sommige punten ook spannend.

Zoals Abel zelf zegt. "Wat is het doel van het leven? Doen wat je leuk vindt. En als je daarbij dan nog iets kan betekenen voor de planeet dan is dat mooi meegenomen. "

Dus zeker een aanrader dit boek. Lees het op een lekkere zonnige dag in de tuin of op je balkon of dakterras, met een vol kaasplankje en stokbrood en een lekker drankje of wijntje. Ik denk dat Ilja dit zeker kan waarderen. En je waant je dan als een Gort in Frankrijk.

Meer recensies van Inge