De zoektocht naar wie haar vader nu écht was

Inge 13 november 2019
Een schrijnend boek over een dochter die gezien wil worden door een ongrijpbare vader. Lilian de Bruijn schetst het relaas van haar zoektocht naar wie haar vader echt was. Via dagboekfragmenten, brieven, historische feiten en getuigenissen tracht ze niet alleen haar vaders leven te kennen, maar meer nog een antwoord te vinden op de impact die hij al dan niet had op haar leven.
Het thema dat centraal staat in dit boek is de zoektocht van Lilian naar haar vader. Je voelt heel erg met haar mee, in hoe haar leven héél erg bepaald is door die vader, die soms wél en soms niet aanwezig was. Haar hunker naar haar vader, zijn goedkeuring, zijn betrokkenheid, zijn liefde, … En je ziet de evolutie van hoe ze hier als kind, als jongvolwassene en nu als volwassene mee om gaat. De pijn en het grote gevoel van gemis als kind en jongvolwassene vind ik zeer scherp.
Verder is het thema van de oorlog en het afschuwelijke leven in de kampen ook gedetailleerd uitgewerkt.
Qua schrijfstijl vond ik het boek niet altijd even vlot leesbaar. Ondanks de belofte op de cover dat het gaat over een ‘non fictie-boek dat leest als een roman’, vond ik het zeker in het begin moeilijk om in het boek te komen. Het gaat nogal van de hak op de tak. Heden en verleden door mekaar, dagboekfragmenten van Lilian zelf, maar ook de brieven van haar oma naar haar vader toen hij als Engelandvaarder vertrokken was en later, toen hij in de kampen zat...
Het tijdsperspectief wisselt voortdurend en dat komt vrij chaotisch over. Ik vind dat de eerste helft van het boek vooral een reconstructie is van het oorlogsverleden van haar vader. In de tweede helft komt meer de impact daarvan op het leven van Lilian aan bod.
De zoektocht naar wie haar vader nu écht was, lijkt Lilian een bepaalde rust en loutering te brengen. Ik denk dat deze zoektocht haar geholpen heeft om in te zien dat haar vader vooral zelf getekend was door zijn verleden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
En van daaruit begrijpt ze dat haar vader zijn eigen manier had van haar graag zien, ook al heeft ze in haar jonge jaren die liefde niet zo ervaren.
Ik denk dat dit boek vooral voor Lilian zelf een stukje therapie was. En zo heb ik dit boek ook gelezen. Ik vind het niet onmiddellijk een aanrader.

Meer recensies van Inge