1942, het jaar dat in 2019 door Herman Van Goethem werd ontleed.

Ingrid Van Oers 24 juli 2019
Herman Van Goethem, rector van de Universiteit Antwerpen, jurist en historicus, heeft 14 jaar lang onderzoek gedaan naar wat zich in Antwerpen heeft afgespeeld in 1942. Document per document werd honderden malen gelezen en uitgekamd, om tot in de details de context te begrijpen van vele beslissingen die door het Antwerpse stadsbestuur en politie werden genomen, omtrent de aanwezigheid en later de deportatie van de Joodse bevolking in de stad.
Van Goethem fileert het jaar 1942 dag per dag, en geeft een schokkende maar serene inkijk in hoe het geweest moet zijn ... Hij geeft ook alle personen waarover hij het heeft, een gezicht door hun foto mee te publiceren.
Tijdens zijn lezing in mijn eigen winkel, maakte hij ons duidelijk dat wij de oorlogsjaren moeten benaderen vanuit het perspectief van de wereld toen, en niet vanuit onze kennis nu.
De Antwerpse Joden waren veelal onvermogend en konden eenvoudigweg niet vluchten wegens geen middelen, bovendien geloofde niemand dat het echt heel erg zou worden ... men dacht steeds dat er wel snel een einde zou komen aan de dagen van terreur en overheersing.
De rector geeft een interessante kijk op de wereldpolitiek in 1942, de internationale verwachtingen omtrent het al dan niet zegevieren van de Duitsers, de kanteling van deze verwachtingen op het einde van 1942, en de gevolgen hiervan op het Antwerpse beleid en verzet tegen de overheerser.
Zeker lezen, en mocht u de kans hebben: zeker eens een lezing bijwonen van deze auteur !

Meer recensies van Ingrid Van Oers