Spannend.

Noor is succesvol in haar werk en staat op het punt promotie te maken. Dan gooit het telefoontje, dat haar grootvader ernstig ziek is, roet in het eten. Halsoverkop laat ze alles in de steek en keert terug naar de Achterhoek, naar de omgeving waar ze is opgegroeid en waar ze weer Noortje is die op de boerderij haar mouwen moet opstropen.
Ze belandt in een grote chaos. Vader is verdwenen, problemen met moeder, de boerderij en de stallen zijn één grote smeerboel en de zorg voor de koeien en het land laat ook te wensen over. Haar grootouders kunnen het werk niet aan en op hulp van haar moeder of haar jongere broer kan ze ook niet of nauwelijks rekenen. Ze zit behoorlijk in de knel en het lukt haar maar niet om er uit te komen.
In de knel is een boek dat prettig leest met een spannend verhaal vol actie dat een verrassend einde heeft. Daarnaast geeft het een goed beeld over het leven op een boerderij en de problemen waar boeren tegenaan lopen, o.a. door de onduidelijke of wisselende regelgeving.
Heleen Smit schrijft op een beeldende manier waardoor je de mest ruikt, de bloederige en onsmakelijke details je scherp voor ogen staan en de beschrijvingen van het landschap je naar de Achterhoek lokken.
De foto op de omslag vind ik ook intrigerend.
Ik geef dit boek vier sterren en haar volgende boek zal ik zeker lezen.

Meer recensies van Irene Bakker-Sterk