Prachtige wereldopbouw, interessant idee voor een verhaallijn... maar een teleurstellende uitvoering.

Iris van Geel 10 juni 2019
We set the dark on fire, is een YA-debuut van Tehlor Kay Mejia, die in dit boek zeker veel heeft willen vertellen. Het is een distopische wereld met een gebrekkige samenleving, die nogal wat overeenkomsten heeft met de huidige Westerse cultuur. Door parallellen te schetsen levert Tehlor commentaar op de verhouding arm/rijk, de rol van vrouwen in de samenleving en de angst van een oppressiecultuur. De wereld is prachtig opgebouwd, het concept is zeer goed bedacht en er zit heel veel potentie in het verhaal…

Vandaar dat ik ook zo teleurgesteld ben met de uitvoering van dit boek. Het 384 pagina’s tellende boek krijgt het voor elkaar zoveel te willen zijn, dat het eigenlijk geen enkel onderdeel goed uitwerkt. De lesbische relatie, evenals de Mexicaans/Spaanse achtergrond van dit boek, lijkt er aan de haren bijgetrokken om het boek beter te laten verkopen – beiden komen eigenlijk uit het niets en voegen ook nagenoeg niets toe – naar mijn mening heeft het boek deze onderdelen niet nodig. Het hoofdthema, revolutie en je verzetten tegen een oneerlijk verdeelde welvaart en een oppressiecultuur, is ontzettend interessant op zichzelf, maar valt in het water door de reguliere YA-tropen die we tegenwoordig zo goed kunnen verwachten: een driehoeksrelatie, een zeurderige hoofdpersoon, en een verraad dat je al van mijlenver aan ziet komen. Het boek is voorspelbaar en daardoor saai – ondanks dat er erg veel gebeurd, lijken alle gebeurtenissen zo samen te vloeien dat er niks meer echt uitspringt. Daarbij is het lastig mee te leven met de hoofdpersoon, omdat haar motivaties veelal onduidelijk blijven en ze daarbij nogal de neiging heeft om alleen maar aan zichzelf te denken.

Een interessante mix van wereldopbouw en personages, die onbenut blijft en daardoor saai aanvoelt. Dit boek valt ten prooi en de voorspelbaarheid van het YA-genre en weet zich niet goed te onderscheiden, waardoor je het niet echt blijft hangen en het lastig is met de personages mee te leven. Kortom: veel potentie, maar een ongelukkige samenloop van een debuut dat lekker moet verkopen en een schrijfster met te weinig ervaring om de focus in het verhaal te leggen.

Ik ben benieuwd naar het deel 2 van deze duologie, ik wil deze prachtige, interessante wereld zeker een 2e kans geven. Ik hoop dat Tehlor leert van de fouten die ze maakt in dit boek, wat meer risico durft te nemen en het verhaal schrijft wat recht doet aan de prachtige punten die ze maakt met betrekking tot politiek en de samenleving, en vooral het verzet hiertegen.

Meer recensies van Iris van Geel