Drie heel verschillende gamma’s

J. Berends 01 februari 2018
In deze recensie ga ik ervan uit de context van de Shadow Unit bekend is. Mocht dit niet het geval zijn, op Shadowunit.org is alle nodige informatie te vinden.

In dit boek drie afleveringen (ik blijf binnen het concept van de t.v. show). In de eerste aflevering wordt de unit geconfronteerd met mensen die zijn neergeschoten maar de kogels zijn nergens te vinden. De Patholoog, Madeline Frost vind de oplossing van dit mysterie. Frost is een vondst, ze is Bones uit de t.v. serie “Bones” tot de macht 10.
De gamma in dit verhaal is zelf ontzet over de gebeurtenissen, het overkomt haar min of meer. Aan het eind doet ze een zelfmoordpoging.

In de tweede aflevering gedraagt de gamma zich geheel anders dan verwacht. Het team weet bijna zeker dat er een gamma is, maar heeft geen bewijs dat dit ondersteunt.
Een sterk geweten beschermt hem tegen invloed van de anomaly. Waardoor de vraag hoe die nu precies werkt aan de orde komt.

De derde aflevering, geschreven door Elizabeth Bears, begint met een ongelofelijk akelige crime scene. Die erg beeldend beschreven is. Naast de afschuwelijk misdaad zijn er
ook nog eens een aantal nare surprises voor de hulpverleners die als eerste ter plaatse zijn. Een hele klus voor de unit om te analyseren wat er aan de hand is. En dan moeten ze nog uitzoeken wat de speciale kracht van de gamma is.

Drie verhalen, een ontroerend en hartverscheurend, een contemplatief en verdiepend en een verhaal dat als je een rollercoaster meevoert. Het zijn geen saaie boeken.

Meer recensies van J. Berends