The last of us....

jack van der w 18 augustus 2023
In Amerika wordt een geheim project gestart, Operatie Noah onderzoekt een virus ontdekt in Bolivia ,die vier kankerpatiënten genezen heeft, echter de vier overleven de bijwerkingen niet.
Fbi agenten Doyle en Wolgast in dienst van de operatie krijgen de opdracht om 12 ter dood veroordeelde gevangenen te rekruteren voor onderzoek. Maar de wetenschappers willen ook een kind die zou beter bestand zijn tegen bijwerkingen.

Amy is zes woont samen met haar moeder Jeanette.
De jaren verstrijken,makkelijk is het niet voor Amy die vaak alleen thuis is en dan er gaat iets vreselijk mis met haar moeder, die moet vluchten, haar achterlaat bij Leah een non in het klooster. Tijdens een uitje met Leah wordt ze ontvoerd door Doyle en Wolgast en wordt ze naar het Noah project gebracht.
De 12 proefpersonen ontsnappen. Het virus verspreid zich razendsnel over het land. Ook Amy vlucht, met hulp van Wolgast weet ze te overleven, helemaal alleen komt ze 100 jaar later naar veel omzwervingen in de omheining terecht op zoek naar antwoorden. Ze is nog steeds een meisje niet ouder dan 16 jaar, een bijwerking van het virus.
Amy heeft een gave.
Kan ze de wereld redden van de ondergang,met een groep overlevenden gaat ze terug naar waar het allemaal begon.
De oversteek is het eerste boek van een trilogie.
Een duister angstaanjagend dystopisch verhaal.

Om te beginnen de cover van het boek, geweldig die tekening van Amy geeft bij mij direct een duister en angstaanjagende gevoel is dit Amy.
Amy is een slim en intelligent meisje die zich zelf moet redden in een lastige situatie. Een jong meisje die veel meemaakt en die we leren kennen als ze zes jaar oud is, vaak alleen is en zich jarenlang zelf vermaakt. We zien vanaf de buitenkant hoe haar leven zich ontvouwt. Eerst door de ogen en het leven van haar moeder ,Jeanette, door LEAH een jonge non in het klooster, haar relatie met de fbi agent Wolgast, en de ontdekking van de omheining 100 jaar verder in de tijd Er is iets met Amy, iets wat je wil ontdekken.
Fbi agent Wolgast ,de geschiedenis van de agent imponeert. toch zijn hier trekjes in het verhaal die me doen denken aan de game /hitserie van HBO the Last of Us. Amy is mijn Ellie en Wolgast is Joel.

Leah de Non in het klooster heeft iets meegemaakt wat zich langzaam ontvouwt de schrijver neemt zijn tijd.
Het is een heftig verhaal.

Het Noah project
Een Bijbelse tragedie of een redding van..
De duister wereld van onderzoeken en het onmenselijk gebruiken van proefpersonen is een duister gedeelte van het boek. Proefpersonen die ter dood veroordeeld zijn misbruiken voor een onderzoek roept vragen op.
Het boek neemt je mee in de wereld van de beveiligers schoonmakers en mensen die werken bij het project. Erg diep gaat de schrijver niet in op de onderzoeken maar een aantal aspecten geven duidelijk weer waar we mee te maken hebben.
Carter een ter dood veroordeelde man die vrede heeft met de doodstraf, en nu een keuze krijgt on deze te ontlopen om mee te doen aan het onderzoek, dit virus is erger dan de elektrische stoel. Zijn verhaal is net een boek.

100 jaar later.
Door de ogen van Alicia, Peter, Theo Michael, Caleb, Sara leren we elk hun verhaal kennen, en de conflicten en confrontaties die ze moeten aangaan binnen zowel buiten de omheining .Ik leer nieuwe mensen kennen krijg een voorkeur voor Alicia. het middengedeelte van het boek zet de poort open naar haar.....
Amy.

We maken kennis in dit boek met veel personages met hun verleden gedachten en keuzes .Voor mij is er een duidelijke verwijzing naar het geloof aanwezig in het boek.
De hoofdpersonages leren we steeds beter kennen met elk van hum bouw ik wel een band op. Amy blijft soms een mysterie mooier kan het niet .

Op naar deel 2

Meer recensies van jack van der w