Privacy

jack van der w 30 juli 2023
Welke middelen mag de overheid inzetten om een mogelijke aanslag te voorkomen.
Waar ligt de grens en hoe ver mogen ze gaan. Welke informatie is over ons bekend en bestaat privacy wel.
Welke High- tech middelen mogen worden ingezet.

Als ik dit schrijf en neerzet op internet geef ik al een stukje van mijn gedachtekronkels weer. Hoe veilig is deze wereld. Allemaal vragen die op mij af komen na het lezen van dit boek.
Privacy is belangrijk maar de meeste mensen zetten veel wat ze beleven op het internet.
En dat hier misbruik van gemaakt kan worden is duidelijk.

Op deze dag waar de zomer ver te zoeken is en de zon zich achter de wolken verstopt denk ik na over wat ik vond van dit boek.

Het woord spionagesoftware was de trigger om dit boek te lezen.

In een wereld waar in mensen in China gevolgd worden door gezichtsherkenning software, waar we door deep fake video's gemanipuleerd worden en je zelf mee werkt door pasjes te gebruiken van groot winkelbedrijven die nu al weten wat je morgen gaat eten. Waar elk stukje zoekgeschiedenis op het internet wordt bewaard en je moet oppassen je foto te plaatsen omdat je persoonsgegevens misbruikt kunnen worden. Vandaar geen foto van mij op hebban.
Een tv serie waar de overheid gebruikt maakt van deze middelen is Person of interest en dit komt al aardig dicht bij wat er al mogelijk is op dat gebied.

Maar waarom is dit een interessant boek ?

Het boek beschrijft hoe overheidsinstanties opsporings- methoden gebruiken of deze nu wel legaal zijn of niet. Uiteraard is dit een verhaal maar veel wat we lezen zou zomaar kunnen gebeuren.

Hoe de deelnemers proberen uit handen van de opsporingsinstanties te blijven en welke middelen hiervoor worden ingezet.om ze te pakken.

De hoofdpersoon in het boek heeft een missie en reden om mee te doen aan de test, uiteindelijk is het een David tegen Goliath.
Ze is uitermate intelligent en heeft ondanks tegenslagen een aanzienlijk doorzettingsvermogen.

In het midden van het boek heeft het verhaal een Cliff hanger nodig ,een reden om de spanning om te bouwen. Deze vond ik interessant omdat ik deze niet zag aankomen.

Het boek leest als een film gezien de ervaring van de schrijver daarmee is dit ook wel logisch.

Meer recensies van jack van der w