Indrukwekkend boek.

In deze roman speelt Lila, een verwaarloosd meisje, de hoofdrol.
Zij is meegenomen door Doll en samen  met een groep dagloners zwerven ze door het uitgestrekte Amerikaanse Midwest om hun kostje te vergaren.
Als Doll dood is komt Lila op een dag  in het dorpje Gilead terecht waar ze voor de regen schuilt in de plaatselijke kerk.
Daar ontmoet ze de dominee Ames.
Deze man is weduwnaar en voelt zich aangetrokken tot Lila.
Langzaamaan onstaat er een band tussen deze twee eenzame, zoekende mensen.
Toch trouwen ze en krijgen een kind.
Maar Lila heeft veel moeite met het geloof van haar man. Zij worstelt hiermee omdat ze is opgegroeid bij mensen met andere normen en waarden dan in deze christelijke gemeenschap van dominee Ames.
Want haar man  zegt dat het een geloof van liefde is, maar waarom veroordeelt datzelfde geloof dan personen die zij liefheeft?
Zowel Lila als dominee Ames hebben moeite met het verleden los te laten en elkaar te vertrouwen.
Verbazingwekkend ook hoe er van alles in Lila"s brein afspeelt.De vele vragen waar ze een antwoord op wil maar die haar man ook niet kan geven, zorgen voor een indrukwekkend verhaal.

Het is geen boek wat je eventjes uitleest, moest mijzelf er toe zetten om het op te pakken.

Nu het uit is er geen spijt van! Zit er nog vaak aan te denken hoe deze twee mensen samen iets opbouwden, ondanks hun verschillende afkomst, gedachten, gevoelens en hunkering naar antwoorden op levens vragen.

Het was voor mij een moeizame( omdat het veel in Lila haar brein afspeelt) maar fijne ervaring( omdat op alles geen antwoord is!)om dit boek te mogen lezen!
Marilynne Robinson kende ik niet maar heeft met dit boek mijn interesse voor dit genre gewekt!

Meer recensies van jacolien van Bemden