Zeer indrukwekkend verhaal

jannahollema 01 februari 2020
Zeer indrukwekkend verhaal dat je inzicht geeft in de waarom vraag (waarom vluchten?), in de hoe vraag (hoe gaat zo'n reis) en hoe bouw je daarna weer een leven op. Ik heb al veel boeken gelezen over dit onderwerp, maar dit is het eerste boek dat mij veel dingen liet inzien.

Het gaf mij een beeld van waarom ze moeten vluchten op deze manier (waarom niet gewoon vliegen?), en hoe vernederend het is om gestempeld te worden als "vluchteling ". De meeste mensen die het tot Duitsland of Nederland redden, hadden veel geld in Syriƫ. Het boek laat zien hoe moeilijk het dan is, om opeens te moeten leven in armoede en liefdadigheid te accepteren. Tegelijk laat het boek zien dat er daadkracht voor nodig is, om je beste leven te leiden. Je moet het zelf doen, zelf altijd er hard voor werken, maar ook hulp kunnen accepteren.

Een prachtig boek dat ik oprecht vijf sterren waard vind!

Meer recensies van jannahollema