Het zou verplichte kost moeten zijn op de middelbare school!

jannahollema 04 december 2019
"Wij zijn gevlucht" is een boek geschreven door Malala Yousafzai, een Pakistaanse vrouw van 22 jaar die op haar 17e de Nobelprijs voor de Vrede won. Zij won deze prijs, omdat ze zich jarenlang inzet voor het recht van alle kinderen op onderwijs. Haar inzet is zo hoog, dat op 11 oktober 2012 ze door de Taliban in haar hoofd geschoten wordt. Ze overleefd het ternauwernood.
In dit nieuwe boek vertelt Malala haar eigen verhaal als vluchteling, als ook de verhalen van een tiental andere meisjes die ontheemd zijn of hebben moeten vluchten. De verhalen komen uit conflictgebieden over de hele wereld en laat de ernst van de situatie goed zien.

In eerste instantie wou ik dit boek 3 sterren geven, omdat het boek makkelijk weg leest en ik de diepgang in de afzonderlijke verhalen mistte. Toch heb ik besloten het 4 sterren te geven, omdat de doelgroep van het boek Young Adults is. Voor deze doelgroep is het boek goed geschreven: de verhalen zijn kort, niet te langdradig, duidelijk en omvattend. Het geeft de jeugd een goed beeld van de vluchtelingensituatie in de wereld. Het zou daarom bijna verplichte kost moeten zijn op de middelbare school!

Ondanks dat het boek officieel geschreven is voor Young Adults, ben ik van mening dat het ook zeker interessant is voor volwassenen. Het opent je ogen en doet je beseffen dat overal in de wereld vluchtelingencrisissen gaande zijn. De verhalen zijn stuk voor stuk intrigerend, heftig, maar ook positief en hoopvol. De positieve kijk van deze vrouwen op de wereld, ondanks alle ellende die ze hebben meegemaakt, is bewonderenswaardig en doet je beseffen dat je van heel veel geluk mag spreken dat je geboren bent in Nederland. Wil je toch iets meer diepgang dan dit? Dan zou ik eerder het vorige boek van Malala aanraden: I am Malala. Dit boek is uitgebreider en geeft meer diepgang aan het verhaal van Malala.

Meer recensies van jannahollema