Een boek om van te genieten en dat je zeker niet moet laten liggen.

Jennifer_love_books 04 november 2019
Het Schaduwjaar is een boek over Tierney James. Zij woont in een plaatsje waar alle meisjes, in het jaar dat ze zestien worden, voor een jaar worden weggestuurd naar het buitengebied voor hun genadejaar. Deze traditie vind plaats zodat de meisjes in dat jaar hun magie kunnen kwijtraken. De mensen in het plaatsje waar Tierney woont geloven namelijk dat die magie de kracht heeft om mannen te verleiden en andere vrouwen gek te maken van jaloezie. Nadat de meisjes terugkomen van hun jaar in afzondering ze gezuiverd en klaar voor het huwelijk, maar dat is wel als ze terug komen.
Wat er tijdens dat jaar gebeurd weten alleen de meisjes van dat jaar, want er is één regel: Niemand praat over het genadejaar. Dat is verboden.

Het boek begint tijdens de herfst met de sluierceremonie. Hierbij kiezen een aantal jongens een meisje uit de groep die dat jaar worden weggestuurd om daarmee te trouwen. De meisjes die worden gekozen krijgen een sluier, de andere zijn veroordeeld tot een leven lang werken in een werkhuis.
Na de sluierceremonie komen de genadejaarmeisjes thuis die het afgelopen jaar zijn weggeweest, tegelijkertijd gaan de nieuwe genadejaarmeisje op weg naar het kamp om een jaarlang te overleven. Al snel blijkt dat niet alleen de stropers een gevaar vormen voor de meisje, ze moeten ook uitkijken voor elkaar.

Samen met Tierney beleef je in dit boek het genadejaar. Eerst ontdek je een nieuwe wereld met nieuwe regels en tradities en zodra de meisjes vertrekken voor hun genadejaar ontdek je de rivaliteit tussen hen. Naarmate het jaar vordert in het boek leer je hoe heftig het genadejaar is en snap je waarom die ene regel er is: Dat het verboden is om te praten over het genadejaar.

Voordat ik begon met lezen had ik al veel positieve dingen gehoord over dit boek. Daardoor lagen mijn verwachtingen ook wel hoog, maar het boek heeft daar zeker niet aan onder gedaan. Ik heb van elke pagina genoten en ik vond het jammer om afscheid te nemen van Tierney op het einde van het verhaal.
Wat tijdens het lezen zeker wel opviel was dat het geen standaard YA verhaal was. Naast de romantische stukken in het boek zijn er ook heel wat gruwelijke moment te vinden. Met hier en daar een plottwist die je wel of niet zag aankomen was dit een geweldig boek om te lezen.

Kortom dit is een boek met een goede opbouw, duidelijk geschreven en een origineel idee dat niet valt binnen het standaard YA genre.

Meer recensies van Jennifer_love_books