Enerverende roman vol contrasten

Johannes 22 december 2019
Ola en de dingen is een roman die sommigen terzijde zullen schuiven. Het is een boek dat een intelligente lezer verdiend. De hoofdpersoon is Ola, een woest en tegelijkertijd bedachtzaam meisje waarvan nooit duidelijk wordt hoe oud ze nou is. Soms lijkt het een kind van twaalf, dan weer denk je, door haar taalgebruik of door haar daden, dat ze toch wel zeventien moet zijn. Ook waar het zich afspeelt wordt nooit helder, het kan in élk land zijn, ergens in Europa. Deze contrasten zijn geen inconsistenties maar hebben juist een prikkelende energie waardoor je als lezer, (ik althans) blijft doorlezen omdat je telkens verrast zult worden. Ola is een weerbaar kind dat je soms tegen de borst stuit en dan weer in je hart sluit. Het is een rauw en poëtisch verhaal waarin je steeds als lezer op een ander pad geworpen wordt. Ene onvoorspelbaar verhaal waarin een oude ziel in een klein kind aan het woord is. Prachtig en liefdevol. Ola is een meisje om van te houden.

Ik hoorde zoëven deze podcast, speciaal over "ondergesneeuwde boeken" waarin men net zo enthousiast is. Gelukkig maar want deze roman verdient een groter publiek.

Meer recensies van Johannes