Fantasy op basis van christelijke mythes en wetenschap

JokeAdam 04 november 2021
Ik heb het tweeluik als één boek gelezen en weet niet waar dit deel eindigt, dus mijn review geldt voor het volledige verhaal.
Daarin vinden we levende beelden, afstammelingen van Samson en een groep wetenschapsters die zich verzet tegen de alomtegenwoordige Kerk. Fantasy op basis van de joods-christelijke mythes in plaats van de Noorse of Griekse, wat op zich al een interessant uitgangspunt is.
De uitvoering lijdt wel onder slordigheden, van spellings- en zetfouten tot een plotwending die me gekunsteld overkwam gezien het vertelstandpunt. Bovendien - hierover ben ik als wetenschapster een moeilijke klant, sorry - hoe is het mogelijk dat er niemand van die wetenschapsters al die mirakels probeert te bestuderen? Dat ze allemaal uitvindingen lijken te doen aan de lopende band zoals professoren uit stripverhalen?
Anderzijds ben ik wél opgelucht dat ze niet als liefdeloos worden voorgesteld en dat ze nog een karakter mogen hebben buiten het "wetenschapper" archetype. Al bij al is het een vlot leesbaar, spannend en bijzonder verhaal, met feilbare karakters en begrijpelijke motivaties.

Meer recensies van JokeAdam