Cottage aan zee

Karen Verstraeten 08 augustus 2023
Duinroos is het debuut van Hilde Veeren. De auteur heeft een jarenlange ervaring in de tijdschriftenwereld. Dat merk je ook als je het boek leest. Ze heeft een voorliefde voor Engeland, hardlopen en jurken.
Het verhaal. Molly heeft alles wat ze zich kan wensen in het leven. Een fantastische job als reisjournalist en ze recenseert ook boeken voor het tijdschrift. Soms wel wat druk maar toch leuk. Ze heeft een leuke vriend waar ze mee samenwoont. En ze heeft het vooruitzicht om hoofdredacteur te worden.
Maar ineens loopt alles fout. Ze heeft veel verwachtingen maar krijgt niets. Ze wordt ineens ontslagen en krijgt dan nog eens het deksel op haar neus. Haar lieve vriend Lucas dumpt haar via een schrijven op de achterkant van een envelop. Wat moet Molly nu? Werkloos en dakloos. Ze kan uiteraard thuis terecht bij haar superlieve ouders ofwel kan ze tijdelijk terecht bij haar beste vriendin Celine. Voor deze laatste kiest ze. Op bezoek bij haar ouders hoort ze haar moeder bellen met haar tante Louise die plots naar het buitenland verkast met haar recent leren kennen vriendje. Dan zien haar ouders een tijdelijke oplossing voor Molly. Ze kan gaan oppassen op het huisje van haar tante. Dit is gelegen in Somerset te Engeland.
Gewoon even vakantie houden terwijl ze nadenkt wat het plan zal zijn voor de toekomst. Eventueel al beginnen solliciteren.
Gelukkig kan Celine even mee op vakantie zodoende dat ze daar niet helemaal alleen zal zijn. Ze wonen immers in Amsterdam. Molly ziet het echt niet zitten in 'the middle of nowhere' te logeren. Dus daar gaan ze dan samen. Wanneer ze aankomen in het dorpje waar werkelijk niets te zien is moeten ze hun cottage vinden. Deze valt uiteindelijk wel mee qua comfort en ze krijgen een verwelkoming. Nu kunnen ze genieten van vakantie. Maar Molly heeft heel wat uit te zoeken. Wat met de toekomst? Welke job? Enkele levensbelangrijke vragen. Gelukkig ontmoet ze in Somerset vriendelijke mensen. Die haar een goed gevoel geven. Helaas moet haar vriendin onverwacht terug naar Nederland. Ze laat Molly achter maar zij heeft de aantrekkelijke Atlas al ontmoet die haar hartje onverwacht sneller laat slaan. Haar moeder komt te weten dat ze daar alleen is en komt even een aantal dagen bij haar logeren. Zij is ook gek van Engeland en samen gaan ze naar de jaarlijkse country fair. En doen ze leuke wandeltochten. Waar Molly buiten het hardlopen ook haar hart aan heeft verloren.
Er gebeurt zoveel in dit boek. Ik kan hier blijven over uitweiden. De auteur schrijft zo beeldend. Met momenten waan je jezelf in Somerset. Het verhaal leest vlot. Je kan niet wachten om verder te lezen. En op het einde van het boek wil je gewoon meer weten. Deel 2 wil je gewoon nu meteen lezen. Een leuk debuut dat smaakt naar meer. Op naar Maretak.
De cover begrijp je helemaal nadat je het boek hebt gelezen. De kleuren passen bij het zomerse deel van het verhaal. De volledige prent aan de binnenzijde geeft de cottage en de omgeving weer waar Molly terecht komt. Ook wordt de titel duidelijk in de loop van het verhaal.
Voor mij is dit een heerlijke feelgood. Genieten van het verhaal. Beeldend geschreven, de nodige ups and downs en natuurlijk de nodige humor. Het boek leest gemakkelijk en plezierig. Aangenaam taalgebruik niet te moeilijke zinsopbouw of omschrijvingen.
Perfect debuut . Goed gedaan Veerle Heeren. Ik volg je vanaf nu.

Meer recensies van Karen Verstraeten