Filosoferen is makkelijker als je denkt

Wat denk je hiervan? Is de vraag die ik mijzelf zou moeten stellen. Smart talk noemen ze het ook weleens. Die gesprekken met collega's, kennissen, buren of vrienden waarin onze volkswijsheden en dooddoeners altijd naar voren komen. " Mooi weertje he, voor de tijd van het jaar" of " kunnen is willen" of inderdaad meten is weten.

Maar is dat nu ook werkelijk zo? Of nemen we dat dan maar klakkeloos aan? Dit boek laat je nadenken of de meest actuele onderwerpen die ons allemaal aangaan. Onderverdeeld in kleine hoofdstukken/essays maakt hij korte metten met onze beweringen, onderbouwd door tal van andere filosofen en humor altijd in de buurt. Dat filosofie niet altijd om de wijsheid draait maar meer om het verlangen naar wijsheid vond ik de belangrijkste les van dit boek. Of is het wat anders en denk ik verkeerd?

Meer recensies van Kees-Jan van Engelenburg