Een ander perspectief

keesveerman 02 april 2020
De Telduivel van Hans Magnus vertelt het verhaal van een jongeman met een afkeer jegens het volgens hem saaie, droge en vooral ingewikkelde domein van rekenen-wiskunde. Na een sleur van afschrikwekkende nachtmerries besluit de Telduivel een bezoek te brengen aan de jongeman en neemt hem mee op een reis langs de bijzonder- en eigenaardigheden van de rekenwereld. De telduivel opent met:

"De 1 is niet saai! Uit het getal 1 komen alle andere getallen, probeer het maar eens."

Voor mij als leerkracht is de telduivel een interessante doch confronterende leessessie geweest. Meerdere malen heb ik mijzelf achter de oren moeten krabben. Wanneer het rekeninzicht mist kan het boek een flinke zure appel zijn om doorheen te komen. Het boek dient haast als handleiding om het rekenen van een ander perspectief te zien, de afbeeldingen zijn dan ook van onschatbare waarde (een foto zegt namelijk meer dan duizend woorden).

Voor mensen met een liefde voor rekenen-wiskunde is het boek een geweldige aanwinst om de medemens over de streep te trekken. Voor mensen die zoals de jongeman genoemd in het boek zich niet kunnen vinden in het domein rekenen-wiskunde kan het een begin zijn ter verdieping in deze wondere wereld.... of ze zullen zich afkeren en nooit meer omkijken.

Oftewel: een machtig wapen maar wel in de handen van het juiste persoon.