Pure nostalgie

kimpoulussen 06 juni 2020
Elk jaar in juni brengt Karin Slaughter een nieuw boek uit. Samen met de uitgave voor ‘De maand van het spannende boek’ krijg ik hem dan voor mijn verjaardag in juli. Dit jaar mocht ik er door een Facebookactie al eerder bij zijn; ditmaal om haar nieuwe boek ‘Verzwegen’ te recenseren.

Waar ik bij het eerste ‘Will Trent-reeks’ boek moeite had om na jaren van ‘Grant County-reeks’ boeken, te wennen aan de nieuwe personages, merkte ik nu pas op hoeveel boeken geleden de Grant-County-reeks alweer geleden was. Het is wel erg mooi om deze twee verschillende tijdzones in elkaar verweven te zien. Het is dan ook echte nostalgie om oude personages, onderlinge relaties en gebeurtenissen terug te zien, maar ook verder uitgediept te zien worden.

Dit nieuwe boek begint met een proloog gezien vanuit het oogpunt van een studente die tijdens het hardlopen wordt neergeslagen.
Daarna verplaatst het verhaal zich naar Atlanta, waar Will Trent en Faith Mitchell vanuit het GBI een zaak onderzoeken, waarin tijdens een lockdown personeelsleden en gevangenen zwaargewond zijn geraakt en waarbij een gevangene, Jesus Vasquez, is vermoord.
Sara Linton, de partner van Will, onderzoekt het lijk als patholoog-anatoom voor het GBI. Bij het onderzoek naar de verdachten treffen Will en Faith Nick Shelton, waarmee Sara’s overleden echtgenoot Jeffrey Tolliver als politiechef in Grant County jaren daarvoor nauw had samengewerkt. Een gevangene, Daryl Nesbitt, geeft aan een deal te willen. Hij zegt te weten hoe Vasquez vermoord is en hoe men een ander schandaal, het smokkelen van mobiele telefoons waardoor de opstand waarschijnlijk werd uitgelokt, kon oplossen. Hij gaf aan jaren daarvoor erin geluisd te zijn voor een moord op een studente, door Jeffrey Tolliver en zijn corrupte team.
Ze besluiten Daryl Nesbitts verhaal aan te horen, waarin hij aangeeft bewijs te hebben voor een vergelijkbare recente aanval op een vrouw en meerdere tussenliggende sterfgevallen, die volgens hem met elkaar te maken hebben en waaruit zou blijken dat men destijds de verkeerde hebben opgepakt en hij dus onschuldig is.
Na afwegingen die gemaakt worden met hun chef Amanda Wagner, besluit Amanda om Nick op de moordzaak van Vasquez te zetten. Will en Faith gaan achter het verhaal van Daryl Nesbitt aan.
Will komt voor een moeilijke keuze te staan: gaat hij dit voor Sara verborgen houden en onderzoeken in hoeverre deze verregaande beschuldigingen kloppen?

Daarna gaan we terug naar de tijd in Grant County. Dit speelt zich af nog voor de tijd van Karin Slaughters eerste boek ‘Nachtschade’ waarin Sara en Jeffrey sinds een jaar gescheiden zijn. Jeffrey onderzoekt de vragen rondom de vondst van een meisje in het bos. Lena Adams en Brad Stephens zijn dan nog beginnelingen in hun vak. Dan Brock heeft als districtslijkschouwer de taak het meisje te onderzoeken, maar heeft zojuist zijn vader verloren en Sara komt hem helpen. We krijgen in dit deel meer inzicht rondom de scheidingsperikelen van Sara en Jeffrey.
Vervolgens raken de twee tijdlijnen geweldig in elkaar vervlochten. Daarbij is er veel aandacht voor de onderlinge relaties tussen Sara en Will en Sara en Jeffrey en blikt Will met regelmaat terug op zijn relatie met zijn ex-vrouw.
Verder word je helemaal meegezogen in alle lopende, tot in detail (vaak heftig) uitgeschreven onderzoeken. Zowel vanuit Sara’s medische oogpunt als vanuit het oogpunt van politieonderzoek door Jeffreys/Lena’s en Wills/Faiths team. De hoofdstukken eindigen in cliffhangers, waarbij je eigenlijk dat deel van de tijd verder wil lezen, maar ook binnen no-time weer meegezogen wordt in het andere deel van de tijd. Ook word je echt weer als vanouds uitgedaagd mee te denken over wie je op welk moment verdenkt en hoe het verhaal verder gaat.

Ik denk dat met name Karin Slaughter-lezers vanaf het eerste begin net zo blij als ik zullen zijn om weer even terug te mogen naar de eerste boeken en zelfs terug te gaan naar de tijd voor het eerste boek, om zo te kunnen genieten van heerlijke nostalgie. Want na zoveel jaren Will Trent boeken moet ik zeggen dat ik bepaalde stukjes weer deels kwijt was.
Het heeft me wel geprikkeld om weer met ‘Nachtschade’ van voorafaan te beginnen met Karins boeken.

Maar ook standalone lezers zullen dit vast een spannend boek vinden, omdat er ook goed ingegaan wordt op hoe de onderlinge relaties eerder verliepen.
Ik ben sowieso een fan van verhalen waarin je tussen heden en verleden geworpen wordt en waarbij de verhalen uiteindelijk bij elkaar komen.

Ik vind het echt knap hoe Karin elk jaar met zo’n gedetailleerd verhaal weet te komen met zoveel oog voor details vanuit verschillende beroepsgroepen.
Ik ben zelfs E-books gaan waarderen. Waar ik eerder toch echt het gevoel van een papieren editie van een boek wilde hebben, werd ik gewoon helemaal in dit E-book meegesleurd en ben ik de praktische kanten ervan gaan waarderen. Voor mijn verzameling in mijn boekenkast wil ik wel graag weer gewoon de papieren versie, maar ik zal nu zeker ook vaker E-books gaan lezen.

Dit boek is voor alle thrillerlezers een echte aanrader!