Alleen op de wereld, het boek dat iedereen gelezen moet hebben.

Alleen op de wereld van Hector Malot, een prachtig verhaal dat iedereen gelezen moet hebben! Je leest over Rémi, een jongen die ontdekt dat hij een vondeling is. Zijn leven bij pleegmoeder Barberin verandert in een reisleven waarbij hij voorstellingen opvoert met zijn meester, signor Vitalis. Ook gaat hij op zoek naar zijn echte familie. Een prachtig meeslepend verhaal, dat je laat meevoelen en ook nog interessant is.

Dit verhaal is erg meeslepend, dit vind ik eigenlijk een must-have voor ieder boek. Door de meeslependheid wil/kan je niet stoppen met lezen. Dat komt omdat iedere keer als iets goed lijkt te gaan, er een tegenslag volgt en je wil weten hoe Rémi er weer bovenop komt. Bijvoorbeeld als Rémi twee jaar bij de familie Acquin doorbrengt. Op een dag gaat het bedrijf van vader Acquin failliet en moet hij de gevangenis in wegens schuld. Rémi staat er weer helemaal alleen voor. Je wil graag weten wat Rémi vervolgens gaat doen en dat houdt je aan het lezen.

Het verhaal is verder erg interessant, omdat er veel over de omgeving en cultuur in Frankrijk verteld wordt. Zo leer je bijvoorbeeld over de steenkolenmijnen in Varses, en over hoe Parijs er (in de tijd dat Rémi volgens het verhaal leefde) uitziet. Het boek bevat ook een kaart en prachtige illustraties van bepaalde plekken in Frankrijk. Het lezen en bekijken van dit is erg interessant, zonder dat het saai is, want er gebeurt van alles in het verhaal.

Nog een reden waarom het boek zo mooi is: Tiny Fisscher heeft het boek zo geschreven dat het boek je met Rémi laat meevoelen. Ze beschrijft namelijk veel van zijn gevoelens en gedachten. Bijvoorbeeld in dit stukje: ‘Rémi voelde zich doodongelukkig en zijn gedachten schoten alle kanten op. Hoe kon die akelige man nou zijn vader zijn? En als dat zo was, waarom behandelde hij zijn enige zoon dan zo liefdeloos?’ Omdat je deze gevoelens en gedachten goed kan begrijpen voel je met hem mee.

Nu je deze recensie hebt gelezen aarzel je toch niet meer? Ga het boek lezen! Je zal ontdekken dat wat ik heb gezegd waar is: Dit is een prachtig boek omdat het interessant is, meeslepend en omdat het je laat meevoelen. Ik wens je alvast heel veel leesplezier!