Een goed boek met veel inhoud, wat misschien wel meer pagina's waard was.

Laura 20 september 2020
Dit boek gaat over hoe Brighton opgroeit in de psychiatrische instelling waar haar moeder is opgenomen en wordt 'behandeld'. In hoeverre er gesproken kan worden van een behandeling in hedendaagse termen. Omdat ik zelf in de psychiatrie werk, sprak dit boek mij erg aan om te lezen en ik heb mij dan ook verbaasd en gefrustreerd over de manier van omgaan met mensen die psychische klachten hebben. In hoeverre dit boek de hele waarheid vertelt of ook deels gebaseerd is op fictie, zal ik nooit weten, maar het geeft mij in ieder geval een inkijkje in de wereld van toen. Nadat Brighton een albino jongen zonder naam leert kennen, die ze Angel noemt, heeft ze zelf ook iets om voor te zorgen en een doel om zich staande te houden in de krankzinnige omgeving. Wanneer ze vervolgens Grace leert kennen, een meisje dat door haar ouders vanwege een fout vriendje naar de instelling is gestuurd, leert ze meer over de buitenwereld en komt ze erachter wat ze eigenlijk allemaal mist. Dan begint ze rebellie, maar nog steeds erg overdacht en georganiseerd. Geholpen door Joann, een verpleegster die haar grotendeels heeft opgevoed, lukt het haar uiteindelijk te ontsnappen samen met Angel. Ze komen daarna allerlei obstakels tegen, vooral omdat ze nog wereldwijs moeten worden gemaakt door vallen en opstaan. Tijdens het boek gaat Brighton terug naar de psychiatrische instelling die ze dan willen gaan slopen en komt ze met haar verhaal naar buiten.

Ik vond het een prettig boek om te lezen, er gebeurt veel, wat ook maakt dat voor mijn idee niet alles even goed is uitgewerkt. Het thema identiteit en hechting komt goed uit de verf, maar ik had nog meer willen lezen over hoe ze zichzelf ontwikkelt in de nieuwe wereld en ik had ook wel meer willen lezen over de psychiatrie en welke invloed haar verhaal hierop heeft gehad.
Een goed boek met veel inhoud, wat misschien wel meer pagina's waard was.

Meer recensies van Laura