70% van de aarde bestaat uit water, een groot deel van die 70% uit zee. Logisch dat daar veel gebeurt. Maar dat er zoveel misstanden en misdaden plaatsvinden, daar kon ik mij geen voorstelling van maken. Ian Urbina vertelt in 15 los van elkaar te lezen hoofdstukken wat hij in 4 jaar onderzocht heeft op zee. Het boek leest makkelijk weg, Urbina heeft een pakkende schrijfstijl.
De auteur, onderzoeksjournalist voor de New York Times, neemt je mee op de vissersboten waar hij geweest is en vertelt beeldend over wat hij aantreft. Illegale vishandel, belangrijke bijvangst waar niemand om geeft, liever mensen verliezen dan de vangst, ratten die de afwas doen aan boord. De zeelieden werken 14 tot 48 uur achter elkaar en zitten vaak dankzij een uitgekookte constructie vast aan een wurgcontract van 2 jaar, tegen een schamel loon.
Hoewel Urbina samen met mensenrechtorganisaties en milieuorganisaties actie voert en de aandacht vestigt op de misstanden, is de maatschappelijke verontwaardiging meestal van korte duur.
Voor mij is dit een van de beste nonfictieboeken die ik in lange tijd heb gelezen. Ik ben een groot liefhebber van de zee en haar inhoud, maar ik zal er nooit meer hetzelfde naar kijken.

Reacties op: Meeslepend en ontluisterend boek over onrecht op zee

De jungle op zee - Ian Urbina
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 29,99 Bestel het e-book € 14,99