Grondige beschrijving van de wereld van filantropie

Lii 01 mei 2024
Iedereen kent Bill Gates als de voormalige CEO van Microsoft, maar sinds een twintigtal jaren heeft Bill Gates zich begeven op het pad van de "wereldverbeteraar".
In dit boek beschrijft Schwab op grondige wijze waarom ik het begrip "wereldverbeteraar" tussen aanhalingstekens heb staan als ik het heb over Gates. Schwab beschrijft in het boek in elk hoofdstuk een gebied/sector waar de Bill & Melinda Gates foundation zich op stort en waar het vervolgens toch minder goed uitpakt dan je zou verwachten. Keer op keer, van de journalistiek naar het onderwijs en van India naar Afrika lees je in het boek Gates zich eerder zou moeten schamen voor de houding van zijn stichting en dat aan het positieve karakter van filantroop heel wat negatieve aspecten kleven.
Het boek is grondig en dat maakt het soms ook wat ondoorgrondelijk, zeker het veelvuldig gebruik van afkortingen en soms archaïsch taalgebruik zorgt ervoor dat het verhaal op sommige plaatsen moeilijk te doorgronden is en soms zelfs ietwat kan vervelen. Het is wellicht eerder als een documentaire dan als een boek geschreven.
Ook jammer dat, ondanks verwoede pogingen van de auteur, Bill Gates of zijn stichting niet heeft gereageerd op het verschijnen van dit boek. Het boek beschrijft wel duidelijk dat geld hand in hand gaat met macht.

Meer recensies van Lii