Wat als

Lonneke 22 mei 2023
Matt Haig (1975) is een Brits schrijver van fictie en non-fictie voor kinderen en volwassenen, voornamelijk in het genre speculatieve fictie.

Nora voelt zich eenzaam en depressief. Als dan ook haar geliefde kat nog sterft, maakt ze de keus om een einde aan het leven te maken. Dan komt ze terecht in de Middernachtbibiotheek. Ze krijgt in de Middernachtbibliotheek te zien hoe haar leven eruit had gezien als ze andere keuzes had gemaakt.

De personages voelde al snel vertrouwd en situaties en gedachtes zijn herkenbaar. Ondanks de zware thema's die aan bod komen, leest het makkelijk weg en is het een luchtig boek.

Ik vraag mezelf wel eens af; hoe zou mijn leven eruit hebben gezien als ik andere keuzes had gemaakt, een ander beroep had gekozen, die vriendin niet verloren was en ben ik wel gelukkig zo. Met het lezen van Middernachtbibliotheek ging ik ook nadenken over mij eigen leven en de keuzes die ik gemaakt heb. Maar het heeft mij ook laten realiseren dat de keuze die je maakt niet altijd de goede of foute keuze is, maar dat het gewoon een weg is die je inslaat.

Meer recensies van Lonneke