Scandinavische degelijkheid

lydia frooninckx 01 februari 2024

Eeva Loitonen is politie-inspecteur op Åland, waar begin januari onrusten uitbraken. De Russische veiligheidsdienst wilde Åland annexeren en zo de Russische invloed in het Oostzeegebied vergroten. Deze annexatie is niet gelukt. Mikhail Kuznetsov, officier bij de Russische veiligheidsdienst FSB, wordt hierdoor gedegradeerd en zint op wraak.
Door zich in te kopen bij Sauris Baltic Investments Ltd hoopt hij zo Åland stukje per stukje op te kopen. Ondertussen wil hij zijn lijst gewraakten opkuisen.
Plofkraken en een overval op een geldtransport maken het mogelijk om 1 voor 1 de gewraakten te elimineren, de politie staat machteloos. Dan wordt Eeva ontvoerd en verdwijnt spoorloos...
Door de Europolconventie die doorgaat in Turku, komt Jacob Noordland terug in beeld, de hulp uit Nederland die er ook was in januari.

De verschillende personages hebben ieder een beperkte verantwoordelijkheid in het verhaal. Bij eliminatie wordt de druk echter steeds groter op het kleine rechercheteam.
De rechercheurs doen ieder hun ding, de hulp uit Nederland geeft steunt aan de nieuwe leider.
Het onderzoek kabbelt voort. Elk detail wordt besproken en onderzocht. Samen geraken ze tot een oplossing.
Dit boek is 2e deel van een trilogie, maar kan zelfstandig gelezen worden. Persoonlijk vond ik het gemis van wat voorging vervelend. Het was wat zoeken maar uiteindelijk lukte het wel.
Een goed verhaal, klaar en duidelijk uitgewerkt qua acties.
Toch een aanrader.

Meer recensies van lydia frooninckx