aangrijpend en confronterend

Lydia 11 december 2019
Als je dit boek heb gelezen kijk je gelijk anders naar de wereld. Het boek beeld natuurlijk bepaalde politieke figuren uit in de vorm van varkens en boeren. Zoals Snowball de Lenin moet voorstellen en Napoleon de Stalin moet voorstellen. Maar niet alleen van de leiders zelf worden karikaturen neer gezet maar ook van de gewone burgers. De ene persoon is een ''ezel'' die continu loopt te zeuren en maar niks onderneemt. De andere persoon is een ''werkpaard'' waar handig gebruik van gemaakt word zonder dat, dat beloond word en uiteindelijk afgedankt word. Anderen worden weer afgebeeld als schapen die zonder na te denken gewoon doen wat er gezegd word. Dan heb je ook nog de rijke elite, die graag hun rijkdommen willen behouden. Zij worden afgebeeld als Molly het jonge paard wat graag haar ''lintjes en suiker'' wil houden en wegvlucht op het moment dat het te heet onder haar hoeven word. En uiteraard Moses de raaf. Die moet een soort religieuze leider voorstellen omdat hij de personages komt vertellen over ''shugar candy mountain'' of terwijl het hiernamaals. Sommige personages geloven hem wel en sommige niet. de varkens geloven hem niet maar hij word el door hen getolereerd omdat hij rust een hoop brengt bij de anderen. Uiteraard zijn er dan nog de hond soldaten en Clover het paard wat denk ik de gewone huisvrouw moet voorstellen.

Het is vooral heel aangrijpend en confronterend omdat iedereen zich wel met een of meerdere personages kan identificeren of dat sommige jou misschien doen denken aan iemand die je kent. Daarom komen sommige stukken wel heel dichtbij en is het ook best heel emotioneel af en toe.

Voor mij was het de eerste roman die ik helemaal heb uitgelezen toen ik nog op school zat en daarom heeft het voor mij ook een nostalgische waarde. En het is nog steeds mijn favoriete boek om te lezen. De films heb ik ook alle bij gezien. De life-action film uit 1999 verteld het verhaal vanuit de ogen van Jessy, een van de moeder honden. Helaas heeft deze versie,naar mijn mening, niet heel veel ziel en emotie. De oudere versie uit 1957 is een animatiefilm die zich meer focust op Benjamin de ezel. Deze versie is wel heel mooi en de boodschap komt harder aan dan in de 1999 versie. hHelaas mis ik wel wat belangrijke details en het einde is ook wat aangepast naar een meer "feel good'' einde. Al had ik wel begrepen dat, dat onder druk ging en dus niet de keuze was van de regisseur zelf. De film moest ook in een hoogt tempo en met een klein budget gemaakt worden maar uiteindelijk is het wel heel mooi geworden.

Al met al raad ik het boek en de animatiefilm erg aan. Het is aangrijpend en soms confronterend en ikzelf ben in ieder geval door een andere bril naar politiek en de maatschappij gaan kijken.

PS. Ik heb het boek in het Engels gelezen en daarom zijn sommige namen misschien anders dan u gewend bent als u alleen de Nederlandse versie kent.

Meer recensies van Lydia