Recensie Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid

ManonMercelis 22 oktober 2020
Sapiens is een boek geschreven door Yuval Noah Harari. Het genre van het boek is literaire non-fictie. Het is uitgegeven door Thomas Rap in 2014 en gaat over de geschiedenis van de mens, het bestaat uit drie delen.

In het eerste deel gaat het over de cognitieve revolutie en wordt de bekende evolutie van verschillende menssoorten beschreven en wordt de vraag ‘Waarom bleven de homo sapiens als enigste over?’ gesteld. Deel twee gaat over de agrarische revolutie en de vraag of dit wel een vooruitgang was voor de homo sapiens vanuit biologisch standpunt. In deel drie legt Harari uit hoe de mens aan het evolueren is naar een mondiale cultuur en welke factoren voor deze eenwording van de mensheid zorgen. Het laatste deel gaat over de wetenschappelijke revolutie, hierin staat dat de mens veel succes heeft geboekt van de middeleeuwen tot nu omdat deze nu doorheeft dat we eigenlijk bijna niets weten.

Eerst dacht ik dat Sapiens een moeilijk te lezen boek was maar dat viel super goed mee, de schrijver gebruikt relatief gemakkelijke woordenschat en als er moeilijke begrippen instaan legt hij ze ook uit. Ik vind dat het boek redelijk vlot leest alleen moest ik soms wel even nadenken over de verschillende theorieën die Harari aanhaalt en trouwens ook zeer goed uitlegt met duidelijke voorbeelden. Harari geeft vaak kritiek, maar nuanceert deze goed waardoor hij andere meningen niet helemaal afbreekt en zo ervoor zorgt dat je zelf kritisch kan zijn en je eigen standpunt kan vormen, dat is goed maar soms zorgde dit er wel voor dat er een soort van conclusie mistte.

Toch vind ik het boek zeer interessant want het bevat feiten die de meeste mensen niet weten zoals dat er een tijd was waarin er zes soorten mensen tegelijkertijd leefden, ook zijn Harari zijn standpunten heel interessant omdat er zo goed en kritisch over nagedacht is. Wel is het een dik en informatief boek waardoor ik het moeilijk vond om het heel lang achter elkaar te lezen juist omdat je de hele tijd aangezet wordt om kritisch te zijn en over de historische feiten na te denken, maar dit maakt het boek ook wel belangrijk omdat het je ook een beetje leert kritisch zijn en niet alles gewoon aan te nemen zonder na te denken. Ik vind het ook een belangrijk werk omdat het voor een groot deel ook uitlegt hoe de mens is en wat de mens nodig heeft doormiddel van zijn geschiedenis. Harari nam wel vaak een pessimistisch standpunt in tegenover de mens maar dit stoorde me niet zo hard want hij argumenteerde wel goed en haalde vaak daarna weer een positieve eigenschap van de mens aan.

Ik raad iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de mens en graag kritisch nadenkt dus zeker aan om Sapiens te lezen, het is een goed boek met veel interessante en (voor mij) nieuwe informatie en standpunten.