Prachtige coming of age roman!

margreet de haan 20 maart 2021 Boekverkoper
Deze week verscheen de nieuwe roman van Joost van Driel, woonachtig in Koudekerke, docent Nederlands en inmiddels gevierd schrijver. Met name zijn debuutroman ‘In het museum’ werd bejubeld (ook door mij!) en bekroond…een paar quotes uit de recensies over dit prachtige boek:
‘Doorvoeld, ragfijn en met humor geschreven. Veel moois.’ – Trouw ‘Van Driel trekt je meteen het verhaal in.’ – NRC. ‘Met dit hartverscheurende debuutverhaal toont neerlandicus Joost van Driel zich een groot stilist.’ – De Standaard ‘Joost van Driel leidt de lezer in een fijnzinnig uitgesponnen verhaal, met mooie, beklijvende zinnen, naar een onverwacht en surrealistisch einde.'
De verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen ik begon aan ‘Het bordeel aan het einde van de straat’ (weer eens iets anders dan een museum) maar ik werd zeker niet teleurgesteld! Opnieuw slaagt van Driel er in een volstrekt origineel, meeslepend en filmisch verhaal te schetsen, waarin net als bij ‘In het museum’ een ontwapend jongetje wordt opgevoerd van waaruit het verhaal wordt verteld met een lieve maar afwezige vader, een verstrooide professor en volgens de moeder (een neurotisch kreng) een mislukkeling maar Johan, de hoofdpersoon, houdt onvoorwaardelijk van hem.
Maar op een dag komt Johans leven op zijn kop te staan wanneer de familie Opitz in zijn straat komt wonen. Hij raakt in de ban van de dochter en zijn vader voelt zich aangetrokken tot de buurvrouw. Maar waar komt deze excentrieke familie vandaan? Met welke schimmige zaakjes verdienen ze hun geld? En welke plannen heeft Sonia Opitz met haar nieuwe buurjongen?
Op onnavolgbare wijze toont Joost van Driel hoe een vader en een zoon verstrikt raken in verlangens naar vriendschap en liefde. Een dikke aanrader wat mij betreft!

Meer recensies van margreet de haan