Een fantastisch boek over ... de neus

MariaB 10 januari 2022
Wat een heerlijk boek! De schrijfster verontschuldigt zich enigszins door aan te geven dat er in het boek slechts een selectie aan neuzen door de geschiedenis heen aan bod komt. Dat klopt, maar wát een verhalen.
Elk loont de moeite om na te trekken (speurneus) en je te verdiepen. Er is een enorme variëteit aan neuzen, o.a. Griekse, Romeinse, mopsneus, wipneus etc. De vorm van de neus vertelde de ‘lezer’ wat voor vlees men in de kuip had. Een dichter, een leider of een loser (bijvoorbeeld Darwin die dankzij een grootmoedig gebaar van de kapitein toch mee mocht aan boord, ondanks zijn slappe karakter). Nasonlogie, fysiognomie, frenologie.
Andere beroemde neuzen behoren tot Napoleon, Michaelangelo, die na een vechtpartijtje zijn leven lang heeft gestreefd naar schoonheid, omdat dit hem zelf ontnomen was. De vrouwelijke Dante, Laura Battiferi Ammannati was geschilderd met een sierlijke -en vooral- grote dichtersneus.
Dit boek neemt je mee naar de talloze bezitters van het orgaan. Bij de meeste verhandelingen staan afbeeldingen, zodat je direct de neus kunt aanschouwen. Mooi gedaan.
Het boek geurt en de lezer wordt aangespoord om het orgaan op een bepaalde bladzijde te zetten en de geur van boek te snuiven. Leonardo da Vinci was behalve geniaal knutselaar in tal van wetenschappen, ook parfumeur. Napoleon hield van Eau de Cologne, 4711. Er zijn musea met neuzen waarin gejatte exemplaren van verminkte beelden uit de oudheid, of afgietsels ervan te bewonderen zijn. Er is een opera gemaakt naar aanleiding van het boek De neus.
Er valt heel wat te vertellen over ons reukorgaan en het bepaalt veel meer wie we zijn, wie we ontmoeten. Of, gezien de gebeurtenissen in de vorige eeuw, wie zich onveilig moet wanen.
Dit boek is voor iedereen die zich wel eens ongemakkelijk voelt met zijn of haar reukorgaan. Het gevoel kan je lelijk bij de neus nemen. Het boek is ook bestemd voor iedereen die zich wel tevreden voelt met de neus. Het is vooral een geweldig verhaal van een aantal van onze voorgangers. Mijn advies: steek met een gerust hart je neus in deze beschreven zaken. Veel leesplezier.

Meer recensies van MariaB