Liefde, bedrog en levenswijsheid

Marjan 24 oktober 2022
Het boek heeft mij niet echt gebracht wat ik ervan verwacht had.
Het staat beschreven als een thriller maar volgens mij is dit niet zo, ik zou het eerder een drama noemen met zin voor mysterie.
Je moet wel al een groot deel van het boek gelezen hebben om dit in te zien.
Ik vind het ook veel te uitgebreid. Hetzelfde verhaal kon gerust op 2/3 van het aantal pagina’s zonder de integriteit van het verhaal te schaden. Er is te veel zijdelingse informatie.
Het boek is ingedeeld in 3 delen waarvan deel 1 en 2 zeer traag vorderen voor een deel door het vele gebruik van onnodige uitbreidingen en adjectieven. Deel 3 gaat vlotter, daar wordt het echt interessant.
Het verhaal vond ik wel intrigerend. Hoe een vrouw een dubbelleven lijdt, dat ze een poging doet om te ontsnappen aan het gewone dagelijkse leven. Een leven van kinderen, het huishouden doen en gaan werken. Hoe een andere vrouw dit verhaal leert kennen en door gesprekken haar eigen problemen en geheimen de baas kan worden.
Delores (Lore) Rivera dacht dat ze het dubbelleven kon volhouden.
In 1985 werkt Lore bij een bank in Texas, ze is dan al geruime tijd getrouwd met Fabian en heeft tweelingzonen Mateo en Gabriel. Net na de geboorte van de tweeling had ze het moeilijk met het leven, alsof ze iets anders in het leven wil, iets met meer afwisseling.
Door de recessie in 1985 slaat de stress pas echt toe. Fabian doet er alles aan om zijn bedrijf te redden, Lore blijft aan het werk in de bank en gaat met de regelmaat van de klok naar Mexico City voor het werk. Daar leert ze Andrès Russo kennen, aan kennismaking die Lore leert dat er ook een andere manier van leven is. Omdat ze naar Mexico City kan reizen zonder argwaan te wekken kan ze de nieuwe relatie verder uitbouwen. Er komt een huwelijk met Andrès, iets wat Lore probeert uit te stellen maar een aardbeving zet alles in een stroomversnelling. Fabian weet dat Lore voor het werk naar Mexico City moet en hij begrijpt dit. Andrès ziet niet in waarom Lore altijd terug naar Laredo moet. Ze heeft daar toch geen familie?
En nu? Twee echtgenoten, twee verschillende levens.
Alles loopt zo vlot als het kan in deze situatie, tot op het moment dat de mannen op het bedrog komen en er een van de twee vermoord wordt. Door de liefdesrivaal? Door iemand anders?
In 2017 schrijft Cassie Bowman blogposts over true crime. Ze zoek uren op internet en vind zo het verhaal van Lore's dubbelleven en is geïntrigeerd. Ze wil het verder uitspitten.
Lore en Cassie leren elkaar kennen maar ze zijn niet voorbereid op wat deze kennismaking teweeg kan brengen. Alle twee deze vrouwen leren veel over hun leven en ze “helpen” elkaar om de situaties en geheimen de baas te kunnen.
Met de hulp van Cassie leert Lore de waarheid onder ogen zien. Lore helpt dan Cassie op haar beurt om de problemen in haar eigen leven aan te kunnen.
Twee vrouwen die elkaar leren kennen door toedoen van twee mannen.

Meer recensies van Marjan